3-آذر-1394, 08:54
مرحوم اخوند در رد نظریه ترتب در بحث ضد دو اشکال مطرح فرموده یک اینکه ترتب مستلزم طلب ضدین است و دو اینکه در صورت مخالفت دو امر مثلا صل و ازل النجاسه عن المسجد باید قائل به ترتب تعدد عقوبت را بپذیرد در صورتی که عقاب بر غیر مقدور(دو تکلیف نماز و ازاله در یک زمان )ازم می اید که این از حکیم قبیح است
قد یقال: که این تعدد عقوبت را می پذیریم و هیچ قبحی ندارد چرا که عبد با سوء اختیار خودش این عقاب را برای خود به ارمغان اورد .اگر او اول وقت ازاله را انجام میداد بعد هم قادر بود نماز را انجام دهد و این برای او غیر مقدور نبود .لذا حال که او دو تکلیف را ترک کرده است لا جرم باید دو عقاب را مستحق باشد علاوه بر اینکه قائلین به عدم ترتب از جمله خود مرحوم اخوند هم باید تعدد عقاب را در صورت ترک دو واجب بپذیرند
قد یقال: که این تعدد عقوبت را می پذیریم و هیچ قبحی ندارد چرا که عبد با سوء اختیار خودش این عقاب را برای خود به ارمغان اورد .اگر او اول وقت ازاله را انجام میداد بعد هم قادر بود نماز را انجام دهد و این برای او غیر مقدور نبود .لذا حال که او دو تکلیف را ترک کرده است لا جرم باید دو عقاب را مستحق باشد علاوه بر اینکه قائلین به عدم ترتب از جمله خود مرحوم اخوند هم باید تعدد عقاب را در صورت ترک دو واجب بپذیرند