امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 1 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
اشکال: تنافی در کلام اخوند در بحث اجتماع امرونهی
#1
ایشان در مقدمه ی نهم می فرماید در جایی که دو اطلاق بیانگر حکم فعلی باشند و بر مبنای امتناع باید قائل به تعارض بشویم چرا که در اینجا ما علم به کذب یکی از این دو حکم فعلی داریم و با رفتن حکم فعلی دیگر علم بوجود مقتضی یکی از دو حکم در مجمع نخواهیم داشت و تنها راه کشف ملاک  وجود حکم فعلی می باشد ولی در تنبیه دهم مخالف این کلام را فرموده اند و در مورد جاهل قاصر فرمودند اگر چه در مجمع (نماز در دار غصبی )امری برای او  وجود ندارد لکن از راه ملاک نماز او تصحیح می شود 
و سوال اینجاست با نبود امر از کجا علم به ملاک و مقتضی داریم؟؟
پاسخ
#2
حکم فعلی وجود دارد خطاب ممکن نیست
پاسخ
#3
اولا: یک مقدمه مطویه را سائل فرض کرده است و آن اینکه تنها راه وجود حکم فعلی وجود امر بالخصوص به جاهل است در حالیکه این مقدمه غلط است و این چنین نیست که تنها راه وجود حکم فعلی وجود امر بالخصوص به جاهل باشد بلکه می توان حکم فعلی برای جاهل قاصر را از اطلاق خطابات اولیه و اینکه جهل عقلا مانع توجه تکلیف به جاهل نیست کشف کرد یا حتی ممکن است بتوانیم مثل خطابات قانونیه را تصویر کنیم البته این نکته را هم باید توجه کرد که حکم فعلی در کلام آخوند حکم منجز نیست حکم منجز را ایشان فعلی من جمیع جهات تعبیر می کند و از همین حکم فعلی می شود کشف ملاک کرد
و ثانیا: در محل بحث، یعنی نماز در دار غصبی تزاحم بین ملاک غصب و ملاک صلات است و مرحوم آخوند می فرمایند در صورت غلبه ملاک امر، نماز صحیح است آخر تنبیه اول صفحه 174 کفایه را ملاحظه فرمایید و این خود یک بحث مستقلی جدای از بحث کشف ملاک است.
پاسخ
#4
(28-دي-1394, 13:12)عالم نوشته: حکم فعلی وجود دارد خطاب ممکن نیست

جواب شما بر خلاف کلام اخوند در این مقدمه است ایشان در این فرض دارد سخن می گوید که ما اگر امتناعی شدیم و جانب نهی را مقدم کردیم که در این صورت قطعا امری نیست چرا که  فرض امتناع محل بحث است ر ک کفایه تعلیقه طبع جامعه مدرسین ج 2/27: اما علیه  و ترجیح جانب النهی
پاسخ
#5
(30-دي-1394, 19:50)دلیل نوشته: اولا: یک مقدمه مطویه را سائل فرض کرده است و آن اینکه تنها راه وجود حکم فعلی وجود امر بالخصوص به جاهل است در حالیکه این مقدمه غلط است و این چنین نیست که تنها راه وجود حکم فعلی وجود امر بالخصوص به جاهل باشد بلکه می توان حکم فعلی برای جاهل قاصر را از اطلاق خطابات اولیه و اینکه جهل عقلا مانع توجه تکلیف به جاهل نیست کشف کرد یا حتی ممکن است بتوانیم مثل خطابات قانونیه را تصویر کنیم البته این نکته را هم باید توجه کرد که حکم فعلی در کلام آخوند حکم منجز نیست حکم منجز را ایشان فعلی من جمیع جهات تعبیر می کند و از همین حکم فعلی می شود کشف ملاک کرد
و ثانیا: در محل بحث، یعنی نماز در دار غصبی تزاحم بین ملاک غصب و ملاک صلات است و مرحوم آخوند می فرمایند در صورت غلبه ملاک امر، نماز صحیح است آخر تنبیه اول صفحه 174 کفایه را ملاحظه فرمایید و این خود یک بحث مستقلی جدای از بحث کشف ملاک است.
 شما کلمات اخوند را در دو مقام مورد اشاره ظاهرا ملاحظه نفرمودید بلکه در صدد حل مساله ی نحوه ی خطاب به جاهل بوده اید اشکال ما تنافی در کلام اخوند است که ایشان در یک جا تنها راه کشف ملاک را وجود امر می دانند و در جای دیگر با تصریح به اینکه امری وجود ندارد میگویند از راه ملاک  نماز را تصحیح میکنیم ثانیا اخوند که خطابات قانونیه را مطرح نفرموده که از این راه خطاب به جاهل را تصحیح کند
شما کلام ایشان در تنبیه نهم و دهم با هم مقایسه بفرمایید
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  مراد مرحوم اخوند از علت تامه بودن علم اجمالی و فعلی نشدن تکلیف به خاطر مشکل در معلوم خیشه 0 93 1-خرداد-1402, 19:19
آخرین ارسال: خیشه
  دلیل قول به عدم تداخل اسباب از منظر مرحوم اخوند خیشه 0 1,067 26-اسفند-1398, 15:45
آخرین ارسال: خیشه
  شبهه جریان استصحاب در موضوعات در کلام مرحوم آخوند محیا 0 2,984 19-ارديبهشت-1395, 21:48
آخرین ارسال: محیا
  اشکال:  دفع اشکال دوم اخوند به نظریه ی ترتب این عمار 0 2,872 3-آذر-1394, 08:54
آخرین ارسال: این عمار
  تبیین کلام صاحب کفایه در ملاک باب اجتماع و نقد آن سید حسین منافی 0 4,562 24-شهريور-1392, 12:00
آخرین ارسال: سید حسین منافی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان