24-دي-1394, 13:26
با سلام
بزرگان ما در تعریف حکم تکلیفی فرمودند؛
احکامی که مستقلاً از جانب شرع تشریع شده اند مانند : وجوب و حرمت و استحباب و کراهت و اباحه و از این جهت که تکلیف و مشقتی بر انسان تحمیل می کند ، احکام تکلیفیه می گویند.
و در تعریف حکم وضعی فرمودند؛
احکامی هستند که مستقلا از جانب شارع مقدس تشریع نشده اند.
و برای تبیین کلام ، مثالهایی بیان می کنند..
مثال رایجش همینه ...
«أَقِمِ اَلصَّلاةَ لِدُلُوكِ اَلشَّمْسِ إِلى غَسَقِ اَللَّيْلِ »
در این حدیث ، اقامه صلاه حکم تکلیفی است و لدلوک الشمس را حکم وضعی تکوینی میدانند...
سوالم اینجاست که ؛
چرا ما دلوک الشمس را حکم وضعی بدانیم؟ مگر لفظ دلوک الشمس را مستقلا شارع بیان نکرده؟
با تشکر
بزرگان ما در تعریف حکم تکلیفی فرمودند؛
احکامی که مستقلاً از جانب شرع تشریع شده اند مانند : وجوب و حرمت و استحباب و کراهت و اباحه و از این جهت که تکلیف و مشقتی بر انسان تحمیل می کند ، احکام تکلیفیه می گویند.
و در تعریف حکم وضعی فرمودند؛
احکامی هستند که مستقلا از جانب شارع مقدس تشریع نشده اند.
و برای تبیین کلام ، مثالهایی بیان می کنند..
مثال رایجش همینه ...
«أَقِمِ اَلصَّلاةَ لِدُلُوكِ اَلشَّمْسِ إِلى غَسَقِ اَللَّيْلِ »
در این حدیث ، اقامه صلاه حکم تکلیفی است و لدلوک الشمس را حکم وضعی تکوینی میدانند...
سوالم اینجاست که ؛
چرا ما دلوک الشمس را حکم وضعی بدانیم؟ مگر لفظ دلوک الشمس را مستقلا شارع بیان نکرده؟
با تشکر