25-اسفند-1395, 13:17
آیت الله شبیری زنجانی در درس نکاح خود می فرمایند:
تقريب براي تعدي از مرجحات منصوصه به غير منصوصه
تقريب براي تعدي از مرجحات منصوصه به غير منصوصه
مفاد عمومات ادله حجيت خبر واحد اين است كه بايد طبق مضمون آن عمل نمود ولي در خبرين متعارضين كه نميتوانيم طبق مضمون هر دو عمل كنيم تكليف چيست؟
آيا ميتوانيم حكم به ترجيح احد الطرفين نماييم به واسطه امري كه در نصوص به مرجحيت آن اشارهاي نشده است همچون نقل به لفظ، در اينجا احتمالاتي مطرح است:
احتمال اول: هر دو خبر حجيت تعيينيه داشته باشند.
احتمال دوم: خبري كه فاقد آن مزيت است حجيت تعيينيه داشته و خبري كه واجد آن است كنار گذاشته شود.
احتمال سوم: خبري كه واجد آن مزيت است حجيت تعيينيه داشته و خبر فاقد مزيت كنار گذاشته شود.
احتمال چهارم: تخيير بين آن دو باشد؛ يعني مكلف هر يك از آن دو خبر را اخذ نمود جايز باشد.
احتمال پنجم: تساقط كه هر دو خبر از درجه اعتبار ساقط شوند.
با تأمل در احتمالات مذكور به خوبي روشن ميشود كه احتمال اول و دوم باطل است.
احتمال چهارم يعني تخيير، تخصيص عام است؛ زيرا ظاهر ادله حجيت خبر واحد همانا حجيت تعيينيه ميباشد و تخيير بر خلاف ظهور اين عمومات است و بدون دليل نميتوان رفع يد از عموم عام نبود.
احتمال پنجم يعني تساقط كليهما تخصيص زائد ميباشد؛ زيرا قدر مسلم از تخصيص آن است كه فاقد مزيت حجيت تعيينيه نداشته و از تحت عام تخصيصاً خارج شده است ولي واجد مزيت را چون تعيين به تخصيص عام نسبت به آن نداريم لذا حفظاً لاصالة العموم ميگوييم واجد مزيت حجيت تعيينيه دارد پس احتمال سوم صحيح ميباشد.
بنابراين، در دو خبر متعارضي كه در همه جهات مساويند آن را كه نقل به لفظ ميباشد بر خبري كه نقل به معنا شده است ترجيح ميدهيم هر چند در مرجحات منصوصه ذكري از اين مرجح به ميان نيامده است.