امتیاز موضوع:
  • 2 رای - 2.5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مساله جدید: حجیت قطع
#11
نزاع من صغروی نیست. جاهل مرکب یا غافل دو قسم است یکی قاصر و دیگری مقصر. بنده عرض کردم کسی که در غفلتش تقصیر دارد معاقب بر تفویت واقع است اما مواردی که فرد تقصیر ندارد و قاصر است عذرش در پیشگاه خداوند پذیرفته است و غفلت قصوری عذر عقلی است.
برای یافتن کلمات شیخ می توانید به کلام شیخ در حجیت قطع حاصل از مقدمات عقلیه رجوع کنید و در چند جای دیگر رسائل. مرحوم آخوند نیز به شرح.
اگر پیدا نکردید بفرمایید آدرس دقیق ذکر کنم.
پاسخ
 سپاس شده توسط yaali
#12
سلام علیکم ریحان عزیز کلام شما در این جهت درست است که عذاب بر تفویت واقع است نه بر مقدمات و به نظرم آقای عالم هم در واقع همین را می خواهد بگوید یعنی می گوید در جایی که شخص در مقدمات مقصر است عقاب بر تفویت واقع مصحح دارد و تفویت واقع مستند به شخص است اما جایی که هیچ کوتاهی و تقصیری از جانب جاهل مرکب نیست عقاب بر تفویت واقع مصحح ندارد چرا که تفویت واقع مستند به او نیست
پاسخ
#13
به نظر در مواردی که بحث تقصیر و عدم تقصیر را مطرح می کنند معمولا طریقیت تقصیر را در تفویت واقع و تکلیف اصلی هدف قرار داده اند نه اینکه فقط به دلیل کوتاهی و تقصیر عقاب شود.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  درخواست توضیح:  حجیت خبرثقه ی دال بر برائت شرعی a.p 5 576 9-بهمن-1401, 08:09
آخرین ارسال: خیشه
  اعراض قدما از روایات استصحاب دلیلی بر عدم حجیت آن ها؟ ارادتمند آیت الله مکارم 1 1,797 17-شهريور-1400, 08:05
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  حجیت اصل مثبت مسعود عطار منش 3 1,442 29-آبان-1399, 19:09
آخرین ارسال: 1972392352
  روایتی جالب توجه در بحث حجیت خبر واحد محمود رفاهی فرد 4 1,432 27-مهر-1399, 09:36
آخرین ارسال: محمود رفاهی فرد
  مساله جدید: اثبات این که اصل اولی در عمل به ظنون حجیت است نه عدم حجیت ارادتمند آیت الله مکارم 15 12,139 14-اسفند-1398, 12:03
آخرین ارسال: ارادتمند آیت الله مکارم
Exclamation اشکال:  حجیت عقل امین 69 4 6,728 10-بهمن-1395, 00:00
آخرین ارسال: امین 69
  اثبات ظهور ادله ی حجیت امارات جهت حجیت مثبتات عالم 0 3,423 13-بهمن-1394, 13:14
آخرین ارسال: عالم

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان