امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مرحوم خوئي ره: استصحاب اماره است.
#1
مرحوم نائيني ره مدعي جعل علميت براي اصول محرزه شده است. وي آورده است:

«و أمّا المجعول في باب الأصول التنزيلية فهي الجهة الثالثة من العلم، و هو الجري و البناء العملي على الواقع من دون أن يكون هناك جهة كشف و طريقية، إذ ليس للشك الّذي أخذ موضوعا في الأصول جهة كشف عن الواقع كما كان في الظن- فلا يمكن أن يكون المجعول في باب الأصول الطريقية و الكاشفية، بل المجعول فيها هو الجري العملي و البناء على ثبوت الواقع عملا الّذي كان ذلك في العلم قهريا و في الأصول تعبديا».( نائينى، محمد حسين، فوائد الاُصول - قم، چاپ: اول، 1376 ش.)

مرحوم خوئي ره اصل مساله را تاييد نموده است با اين تفاوت كه همان طريقيت و كشفي كه در امارات است را در اصول محرزه مدعي شده است. وي چنين آورده است:

«أقول: أمّا ما ذكره في الأمارات- من أنّه ليس المجعول فيها إلّا الطريقية و الكاشفية، فلا يكون هناك حكم تكليفي حتّى يلزم اجتماع الضدّين- فمتين جداً، و كذا ما ذكره في الاصول المحرزة: من أنّ المجعول فيها الطريقية من حيث الجري العملي فقط، بل نقول: الاصول المحرزة أمارات عند التحقيق على ما ذكرناه في محلّه»( مصباح الأصول ( طبع موسسة إحياء آثار السيد الخوئي ) ؛ ج‏1 ؛ ص123)

بدين ترتيب استصحاب را اماره دانسته است. سوالي كه به وجود مي آيد وجه تقديم امارات بر استصحاب بر اساس اين ديدگاه است. خود چنين آورده است:

«و لا ينافي ذلك تقدّم الأمارات عليها، إذ الأمارات أيضاً يتقدّم بعضها على بعض، فانّ البيّنة تتقدّم على اليد، و حكم الحاكم مقدّم على البيّنة، و الاقرار مقدّم على حكم الحاكم، فاشكال اجتماع الضدّين في مورد الأمارات و الاصول المحرزة مندفع من أساسه»( مصباح الأصول ( طبع موسسة إحياء آثار السيد الخوئي ) ؛ ج‏1 ؛ ص123)


**ولي وجه تقديم را بيان نكرده است. مهم آن است كه وجه تقديم تبيين شود و ظاهرا ايشان وجه تقديم را در اصولشان متعرض نشده اند.استاد گنجي بياني براي تقديم آورده است. (مراجعه شود به: جلسه 17/11/94اصول استاد گنجي)
[b]العلم نور یقذفه الله فی قلب من یشاء[/b]
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  انفتاحی بودن مرحوم شیخ از نظر استاد گنجی خیشه 0 26 27-فروردين-1403, 20:00
آخرین ارسال: خیشه
  انواع تنزیل از منظر مرحوم خویی و تطبیق آن بر جعل علمیت خیشه 0 134 20-آذر-1402, 21:18
آخرین ارسال: خیشه
  معنای مفهوم فی الجمله داشتن وصف (مبنای مرحوم خویی) خیشه 0 114 13-آذر-1402, 21:45
آخرین ارسال: خیشه
  استفاده حجیت شهرت از مقبوله و مرفوعه از منظر مرحوم بروجردی خیشه 8 397 7-آذر-1402, 21:26
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  موضوع علم اصول از منظر استاد گنجی و رد نظریه مرحوم آخوند خیشه 0 94 24-آبان-1402, 19:17
آخرین ارسال: خیشه
  ضابطه تعمیم علت از منظر مرحوم نائینی خیشه 2 285 23-آبان-1402, 07:33
آخرین ارسال: خیشه
  مراکز تحقق اجماع و بررسی حجیت ان از منظر مرحوم بروجردی خیشه 0 112 1-آبان-1402, 16:24
آخرین ارسال: خیشه
  نقد احکام انشائیه مرحوم اخوند خیشه 0 152 25-ارديبهشت-1402, 18:45
آخرین ارسال: خیشه
  دو قرائت مختلف از مبنای مرحوم اخوند در بحث جعل حجیت برای امارات خیشه 0 167 18-ارديبهشت-1402, 19:23
آخرین ارسال: خیشه
  قرائت مرحوم اغا ضیا از ماهیت علم اجمالی و ترتب علیت بر ان خیشه 0 164 15-اسفند-1401, 16:55
آخرین ارسال: خیشه

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان