امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 3 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
اعتبار امانت در وصي
#1
الف. وصيت به انجام حقوق واجب
روشن است كه چون ذمه موصي به اين حقوق مشغول شده است بايد فراغ يقيني تحصيل نمايد.

ب. وصيت به خرج اموالش در امور مستحبي
اگر وصيت كند كه ثلث اموالش در خيرات هزينه شود. در اين حالت دو شيوه وجود دارد:

1. تمليكيه: گاهي با صيغه تمليك است مثلا مي گويد: «ثلثي للفقراء أو للمسجد»

در اين صورت با توجه به تمليك كردن به عنوان فقير و مسجد لذا با توجه به اينكه وصايت خائن در معرض تضييع و تلف قرار دادن مال ديگران است جايز نيست.

2. عهديه: گاهي با صيغه تعهد است. مثلا مي گويد: « اصرف ثلثي في المسجد أو في الفقراء»

در اين صورت ملكي اتفاق نمي افتد. لكن حقي براي عنوان فقير و مسجد حاصل مي شود. در اينكه مي توان به غير امين وصيت كرد دو وجه وجود دارد:

وجه اول: با توجه به تعلق حق فقير و مسجد (مثلا) لازم است براي جلوگيري از در معرض تضييع قرار گرفتن به خائن وصيت نشود. چنانكه در مال چنين است.

وجه دوم: موصي مي تواند وصيت خود را به هر شكل كه مي خواهد قرار دهد. لذا وقتي به مالي وصيت كرد و خائن را وصي قرار داد معلوم مي شود حقي كه براي فقير و مسجد قرار داده است از همان ابتدا مضيق است. نه آنكه حق مطلقي داشته باشند و براي جلوگيري ار تضييع نبايد به خائن وصيت شود.

اشكال: لازمه وجه دوم اين است كه اگر خائن خيانت كرد و بخشي از اموال را براي خود اخذ كرد خيانت نبوده و حقش باشد چرا كه وقتي وصي را خائن قرار مي دهد معنايش اين است كه به مقداري كه خائن براي خود بر نمي دارد و به موصي له مي پردازد وصيت نموده است.

پاسخ: موصي گرزچه خائن قرار مي دهد لكن معنايش اين نيست كه راضي است كه خائن از اين اموال براي خودش بردارد بلكه احتمال مي دهد تخطي نكرده و همه اموال را به فقير بدهد. لذا اگر تخطي كرد و بخشي از اموال را براي خود برداشت خيانت كرده است.

منبع:
069 - احکام اموات(اعلام اموال- احکام محتضر/مسائل- توجیه به قبله) - سه شنبه - 94/11/6
[b]العلم نور یقذفه الله فی قلب من یشاء[/b]
پاسخ
 سپاس شده توسط احمدرضا ، مسعود عطار منش
#2
(14-اسفند-1394, 18:23)اشکذری نوشته: 1. تمليكيه: گاهي با صيغه تمليك است مثلا مي گويد: «ثلثي للفقراء أو للمسجد»

در اين صورت با توجه به تمليك كردن به عنوان فقير و مسجد لذا با توجه به اينكه وصايت خائن در معرض تضييع و تلف قرار دادن مال ديگران است جايز نيست.

2. عهديه: گاهي با صيغه تعهد است. مثلا مي گويد: « اصرف ثلثي في المسجد أو في الفقراء»

در اين صورت ملكي اتفاق نمي افتد. لكن حقي براي عنوان فقير و مسجد حاصل مي شود. در اينكه مي توان به غير امين وصيت كرد دو وجه وجود دارد:

...

وجه دوم: موصي مي تواند وصيت خود را به هر شكل كه مي خواهد قرار دهد. لذا وقتي به مالي وصيت كرد و خائن را وصي قرار داد معلوم مي شود حقي كه براي فقير و مسجد قرار داده است از همان ابتدا مضيق است. نه آنكه حق مطلقي داشته باشند و براي جلوگيري ار تضييع نبايد به خائن وصیت کند .
آیا همین وجه دوم در مورد تملیکیه هم نمی آید به این بیان که موصی می تواند به هر نحو خواست مالش را به ملک دیگران در آورد مثلا بگوید این کتاب برای زید به شرط این که مسئولیت نگهداری این کتاب را به دست عمرو که خائن است بسپارد . آیا این شرط در تملیکیه ، شرط خلاف کتاب و سنت است ؟
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان