امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
سؤال: موضوعه علم اصول
#11
به نام حضرت دوست
(17-شهريور-1395, 22:38) امین 69 نوشته: از این که به عرض بنده توجه کردید متشکرم! باز هم به نظر بنده می توان به صورت خلاصه آن قسمتی را که مد نظر شماست آورد و از آوردن کل مطلب مقاله خودداری کرد.

اما نسبت به اصل بحث؛ سعی من در تمام بحث ها این است که با توجه به ثمره ی آن بحث را ادامه می دهم و اصلاً وارد آن شوم. به همین خاطر تفصیلات و دقت های فلسفی ای را که شما فرموده اید را لازم نمی دانم، چرا که به نظرم همین مقدار از توجه به این بحث مشکل را حل می کند و بیشتر از آن دقت هایی است که در حل مشکل ثمره ای ندارد.
سلام.
خواهش می کنم. بله حق با شماست. باید مطلب خلاصه بشود که وقت و همچنین تسلط کامل بر خلاصه کردن به نحوی که حق مطلب از دست نرود را نداشتم. لذا نشد که خلاصه مفیدی انجام بدهم.

در مورد جواب به قسمت دوم، باید بگوییم، ببینیم هدفمان از بحث چیست. شما هدفتان ثمره ی آن بحث است. اما ثمرات بحث هم انواع مختلف دارد. گاهی ثمره صرف علمی است و گاهی ثمره باید نگاه به خارج و نتیجه عملی داشته باشد. که در مورد دوم کاملا حق با شماست.
ولی اگر نگاه به بحث مبسوطی در دروس خارج در مورد این مسئله شده است داشته باشید، این مقدار توصیف بنده به نهایت غایت مختصر و بی اضافات به نظر می رسد. البته مشخص است با این مقدار توضیح به هیچ وجه تحلیل کاملی در مقابل آن همه بیانات نیست.
ولی به هر حال این جواب من در پی آن است بیان کنم که نگاه به این مسئله را باید عوض کنیم. یعنی اگر قصد تفصیل هم داشته باشیم، باید سمت نگاه رو از حالت توضیحات فعلی به مقداری بالاتر گرایش داد و از بالاتر نگاه کرد. و بعدش با مشخص شدن نتیجه در بالاتر، بیاییم بر مبنای همان نتیجه بالاتر، جزئیات پائین تر رو سریعتر و بهتر جواب داد. و وقتی در بالاتر داریم بحث می کنم نیاز نیست به تمام جزئیات مبحث که در پائین تر مطرح می شود پاسخ داد. آن وقت نتیجه که در بالاتر گرفته شد، می آید بحث یک مرحله پائین تر و با توجه به همان نتیجه، خیلی راحت از خیلی از جزئیات گذر می کند. چون سالبه به انتفاع موضوع می شود و نیازی نمی ماند که از آنها بحث شود. چون بحث از آنها را باید به جایگاه خاص خودش یعنی همان علم خودش یا نهایتا مباحث فلسفه علوم منتقل کرد و جزئیات کمتری می ماند که با توجه به نتیجه ای که گرفته شده، می توان به آنها پاسخ داد و رد شد.

اما اگر بخواهیم موجز و خلاصه بحث رو ببندیم، باید همان چیزی را که علامه مظفر در اصولش گفته قائل شویم. جالب این است که علامه مظفر خودش کتاب کاملی در مورد منطق نوشته، و از آنجا که جایگاه نگاه بالاتر به بحث موضوع علم در علم منطق است و نه فلسفه، لذا مشخص است که وقتی ایشان از بحث مبسوط گریز می زنند به خلاصه ترین توضیح ممکن، اگر قصد و هدف نتیجه عملی باشد، به نظر شخصی من به کلام علامه مظفر متوسل شدن مناسب است.
البته این خلاصه گویی در ابتدای بحث در آغاز علم اصول بود.
اما خود جناب علامه مظفر وقتی وارد بحث در حجت بودن ذات اصول اربعه و یا چیزهای دیگری می شوند، بحث را اندکی باز می کنند. که آنجا دیگر این خلاصه به درد کار زیاد نمی خورد و نیاز است نگاه دقیق تری به بحث نیز داشت.
پاسخ
 سپاس شده توسط امین 69
#12
Star 
سلام برادر عزیز رحیمی!
شاید اگر کسی این متن را بخواند و حتی شاید خود شما، به نظرش برسد که در حال تیکه پاره کردن تعارف با همدیگر هستیم؛ اما شما با این دید باز واقعاً بنده را به وجد آوردید و من لازم می دانم که این حریّت علمی و حق پذیری را بستایم. چیزی که در حوزه کمتر می بینم، و جولان در چارچوب از قبل مشخص شده، لباس این آزادی را پوشیده است و تفکر در حوزه را محصور در این چارچوب می کند.

اما نظر به بحث خودمان؛ بنده به شخصه متوجه ی فایده ی صرفاً علمی نمی شوم و معتقدم که فلسفه ی پیدایش هر علمی پاسخ نیازی از نیاز های انسان بوده است و گسترش بی هدف و بدون نظر به فایده ی اصلی آن علم، جزو زوائد آن علم محسوب می شود.
samimi.blog.ir
پاسخ
 سپاس شده توسط 1234rahimi
#13
با سلام.
تشکر از لطف شما. خوشحالم که مورد توجه واقع شده.
واقعیت من قصد ادامه ی بحث را دارم. ولی وقت کافی ندارم.
در ضمن در مورد مطلبی که گفتید، یعنی فایده علمی و ... بحث جدایی است ولی می شود همین طور این بحث جدا را به شکلی که در مورد این مسئله خاص باشد، نیز بررسی کرد. ولی واقعیت این است چند وقت است سرم خیلی شلوغ شده است. ان شاء الله بعد از محرم بتوانم بیایم و توضیحاتی بدهم. هر چند خودم را در این سطح نمی دانم که توضیحات کافی و مناسبی بدهم. بلکه به نظرم دارم در محضر بزرگواران درس پس می دهم و خدا کنه که بتوانم به خوبی از عهده اش بر بیایم.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  موضوع اصول ذات ادله اربعه است یا بما هی حجّۀ سید حسین منافی 1 5,892 13-ارديبهشت-1395, 12:53
آخرین ارسال: عالم
  نمونه سوالات تستی اصول فقه 83068 0 9,123 15-اسفند-1394, 01:30
آخرین ارسال: 83068
  نکته علمی:  توصیه هایی از استاد فرحانی برای شروع اصول فقه مرحوم مظفر: محمد صادق 0 7,121 23-بهمن-1392, 13:16
آخرین ارسال: محمد صادق

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان