امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
روش شیخ حر در وسائل الشیعه در باب بندی و آوردن روایات
#1
بسم الله الرحمن الرحیم
در مورد کتاب مهم وسایل الشیعه چند نکته باید در نظر گرفت :
1- مرحوم شیخ حر (ره) در این کتاب در عناوین بابها فتوای خود را عنوان می فرمایند.
2- اگر در حکمی ایشان جازم نباشند در این صورت در عنوان باب تعبیربه حکم می¬کنند به عنوان مثال در بحث احکام سحر ایشان چنین تعبیری دارند:
بَابُ تَحْرِيمِ تَعَلُّمِ السِّحْرِ وَ أَجْرِهِ وَ اسْتِعْمَالِهِ فِي الْعَقْدِ وَ حُكْمِ الْحَلِّ(وسائل‏ الشيعة ج : 17 ص : 146)
در این عنوان ایشان برای تعلم و اجرت و استعمال به عقد سحر فتوی به حرمت داده اند ولی به جهت نکته ای که خودشان تذکر داده اند نتوانسته فتوای خود را در مورد حل سحر بیان بفرمایند.
3- ایشان در ترتیب روایات به ترتیب الاصح فالاصح در نظر خودشان عمل می¬کنند و خودشان به این نحوه عملکرد تصریح دارند .
4- فهرستی که الان به ضمیمه کتاب چاپ شده در واقع کتاب مستقلی ست که خود مرحوم شیخ حر(ره) نگاشته است و لزوما نیازی نیست تطبیق با متن داشته باشد و در برخی از موارد مثل بحث فوق الذکر در فهرست تعداد 7 روایت ذکر شده ولی در متن 8 روایت آمده است و این به جهت این است که دو روایت را در فهرست یک روایت حساب کرده است ولی در وسایل دو روایت حساب شده است .
پاسخ
 سپاس شده توسط حسین ، العبد


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان