ارسالها: 4
موضوعها: 2
تاریخ عضویت: ارديبهشت 1395
اعتبار:
0
سپاس ها 0
سپاس شده 0 بار در 0 ارسال
22-ارديبهشت-1395, 23:01
(آخرین تغییر در ارسال: 26-ارديبهشت-1395, 16:29 توسط محمدتقی.)
در بعضی از روایات دیده می شود که معصومین با توجه به وضعیتی که حال مخاطب و سوال کننده دارد ( مثلا عوام الناس باشد) به صورت عرفی به سوالات جواب می دهند.
حال سوال اینجاست که آیا بر این روایات اثر شرعی مترتب می شود یا نه؟؟؟
به عنوان مثال شخصی از معصوم سوال می پرسد که آیا اشکال دارد آب را یه مرتبه بنوشیم؟؟؟(ظاهرا سائل می دانسته که 3مرتبه یا با 3جرعه باید یک لیوان آب را نوشید)
بعد معصوم در جواب می فرمایند :اصلا لذتی بالاتر از این هم هست که می گویی.
حال تکلیف ما با این روایات چیست؟؟
ارسالها: 230
موضوعها: 64
تاریخ عضویت: مهر 1391
اعتبار:
4
سپاس ها 7
سپاس شده 92 بار در 78 ارسال
اینکه مخاطب امام علیه السلام از عوام الناس است دلیل نیست که امام در جواب در مقام بیان حکم واقعی و یا مقصود نبودهاند و همین طوری یک جوابی بیان کردهاند.
اصل اولی همان طور که همه علماء فرمودهاند این است که هر متکلمی در مقام بیان مقصود واقعی خودش هست مگر اینکه دلیل و قرینه بر خلاف وجود داشته باشد.
ارسالها: 16
موضوعها: 4
تاریخ عضویت: بهمن 1391
اعتبار:
0
سپاس ها 0
سپاس شده 6 بار در 5 ارسال
البته عوام بودن سائل در مواردی که پاسخ سؤال او نیازمند درک عقلانی خاص و یا عسر و حرج برای سائل باشد به خصوص در مواردی که روایات متعارض و قوی تری در مقام وجود دارد می تواند قرینه باشد که امام حکم واقعی را بیان نکرده اند، نظیر آنچه معروف است در جواب این که خدا می تواند زمین را در تخم مرغی جای دهد یا نه؟ که امام در جواب چشم انسان را مثال زدند. اگر چه این سوال در مباحث کلامی است ولی در فروعات فقهی هم وجود فروعاتی که از درک سائل دور بوده یا مستلزم عسر و حرج او باشد قابل تصویر است. البته چنین حملی یقیناً نیازمند قرینه خواهد بود.
ارسالها: 4
موضوعها: 2
تاریخ عضویت: ارديبهشت 1395
اعتبار:
0
سپاس ها 0
سپاس شده 0 بار در 0 ارسال
در مسائل تقیه ای که تکلیف روشن است اینجا مساله این است که معصوم به صورت مبالغه آمیز به سوال پاسخ داده است و حکم واقعی را هم بیان نکرده است قطعا چون همان طور که گفتم ظاهرا سائل می دانسته به 3 مرتبه باید آب خورده شود و بعد اینگونه سوال را پرسیده و معصوم فرموده اند لذتی بالاتر از این نیست.
مثال دیگر: شخصی از معصوم می پرسد که آیا می شود در نماز سینه های کنیزم را فشار دهم؟
معصوم در پاسخ می فرمایند:این که چیزی نیست میتوانی بغلش کنی و در حین نماز رویش را ببوسی.
حالا بر این روایت چی؟؟؟ اثر شرعی بار می شود یا نه با توجه به اینکه معصوم به طور عرفی پاسخ داده است؟؟؟ (البته این روایت با روایت بالا کمی فرق دارد)
(قابل توجه استاد راهنما: منظور از اثر شرعی این است که این 3 فعل در حین نماز دلالت بر فعل کثیر می کند که نمازش باطل شود یا خیر؟؟؟)
ارسالها: 230
موضوعها: 64
تاریخ عضویت: مهر 1391
اعتبار:
4
سپاس ها 7
سپاس شده 92 بار در 78 ارسال
دوست عزیز صرف عوام بودن که دلیل نیست. شما از کجا می دانید کسی که امام در پاسخ به او چنین جوابی داده است آدم نفهمی بوده که چیزی را متوجه نمی شده است.
حرف شما به طریق اولی در افرادی که معاند هستند باید جاری باشد در حالی که می بینیم امام حتی با معاندین به صورت درست بحث میکردهاند.
علاوه که بر همین روایتی که شما نقل کرده اید عدم کراهت و اباحه آب خوردن با یک نفس قابل استفاده است. به چه بیان باید از این ظهور رفع ید کنیم؟
در هر صورت اگر ما قرینه یقینی داشته باشیم که آنچه ظاهر کلام است بیانی ظاهری است که هیچ وگرنه دلیلی برای رفع ید از ظاهر کلام نداریم.