امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
جریان اصاله الصحه در امور قصدی و غیرقصدی
#1
قصدی مثل: نماز، روزه، رکوع صلاتی، قرائت صلاتی، قیام تعظیمی...

غیر قصدی مثل: تطهیر از خبث، استقبال نماز، طمانینه،








نظر اول: شیخ انصاری ره و دیگران                          (فرائد/2/726-فوائد/4/663)

بایستی در امور قصدی احراز قصد شود لذا قصد رکوع صلاتی باید احراز شود و مجرد احراز انحنا کفایت نمی کند و در غیر قصدی باید در مقام تحصیل عنوان بودن احراز شود. لذا شستن در مقام تطهیر خبث باید احراز شود و مجرد احراز شستن کفایت نمی کند.
 
چرا که اصاله الصحه حکم به صحت می کند و این بعد از فراغ از اصل وجود عمل ذات اثر است.
 
نظر دوم: اقا ضیا                                                   (نهایه الافکار/4/قسم2/81)

در امور قصدی لازم است دون غیر قصدی پس مجرد صدور عملی که قابلیت وقوع عمل مشکوک دارد کافی است. زیرا دلیل حجیت اصاله الصحه سیره و اجماع و اختلال نظام است و شامل این مورد نیز می شود.
[b]العلم نور یقذفه الله فی قلب من یشاء[/b]
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  جریان ترتب در مستحبات خیشه 16 2,738 2-تير-1400, 23:16
آخرین ارسال: 1972392352
  جریان ترتب در دو واجب طولی خیشه 12 2,381 22-آبان-1399, 00:50
آخرین ارسال: خیشه
  جریان استصحاب عدم وجوب مقدمه عند الشک فی الوجوب خیشه 10 3,524 22-آبان-1399, 00:48
آخرین ارسال: خیشه
  جریان ترتب در مواردی که قدرت شرعی اخذه شده است خیشه 4 1,050 20-آبان-1399, 20:44
آخرین ارسال: خیشه
  جریان قاعده تجاوز در فرض علم اجمالی به ترک رکن یا غیر رکن اشکذری 0 3,072 5-خرداد-1395, 12:58
آخرین ارسال: اشکذری
  موارد جریان اصاله الصحه(نظر سنجی) اشکذری 0 3,102 3-خرداد-1395, 19:32
آخرین ارسال: اشکذری
  تفاوت زمان جریان استصحاب با زمان تعبد 89195 0 3,601 25-اسفند-1393, 19:26
آخرین ارسال: 89195
  نکته علمی:  اصلاح برداشت غلط از انکار جریان استصحاب در شبهه حکمیه اشکذری 0 3,756 7-اسفند-1393, 11:11
آخرین ارسال: اشکذری

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان