5-خرداد-1395, 12:58
قصدی مثل: نماز، روزه، رکوع صلاتی، قرائت صلاتی، قیام تعظیمی...
غیر قصدی مثل: تطهیر از خبث، استقبال نماز، طمانینه،
نظر اول: شیخ انصاری ره و دیگران (فرائد/2/726-فوائد/4/663)
بایستی در امور قصدی احراز قصد شود لذا قصد رکوع صلاتی باید احراز شود و مجرد احراز انحنا کفایت نمی کند و در غیر قصدی باید در مقام تحصیل عنوان بودن احراز شود. لذا شستن در مقام تطهیر خبث باید احراز شود و مجرد احراز شستن کفایت نمی کند.
چرا که اصاله الصحه حکم به صحت می کند و این بعد از فراغ از اصل وجود عمل ذات اثر است.
نظر دوم: اقا ضیا (نهایه الافکار/4/قسم2/81)
در امور قصدی لازم است دون غیر قصدی پس مجرد صدور عملی که قابلیت وقوع عمل مشکوک دارد کافی است. زیرا دلیل حجیت اصاله الصحه سیره و اجماع و اختلال نظام است و شامل این مورد نیز می شود.
غیر قصدی مثل: تطهیر از خبث، استقبال نماز، طمانینه،
نظر اول: شیخ انصاری ره و دیگران (فرائد/2/726-فوائد/4/663)
بایستی در امور قصدی احراز قصد شود لذا قصد رکوع صلاتی باید احراز شود و مجرد احراز انحنا کفایت نمی کند و در غیر قصدی باید در مقام تحصیل عنوان بودن احراز شود. لذا شستن در مقام تطهیر خبث باید احراز شود و مجرد احراز شستن کفایت نمی کند.
چرا که اصاله الصحه حکم به صحت می کند و این بعد از فراغ از اصل وجود عمل ذات اثر است.
نظر دوم: اقا ضیا (نهایه الافکار/4/قسم2/81)
در امور قصدی لازم است دون غیر قصدی پس مجرد صدور عملی که قابلیت وقوع عمل مشکوک دارد کافی است. زیرا دلیل حجیت اصاله الصحه سیره و اجماع و اختلال نظام است و شامل این مورد نیز می شود.
[b]العلم نور یقذفه الله فی قلب من یشاء[/b]