امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
اشکال: خطابات قانونیه
#1
سلام
استاد اشکالی به حضرت امام (ره) در بحث خطابات قانونیه کرده اند که مرحوم امام بین متعلق تکلیف وموضوع خطاب ،خلط کرده اندبه این بیان که درست است متعلق تکلیف طبیعت به نحو صرف الوجود است لکن موضوع خطاب ،مطلق مکلفین به نحو اطلاق شمولی وانحلالی است لذا درست است که صرف الوجود ازاله و صلاة مطلوب مولاست ،لکن چون مطلق مکلفین به نحو انحلالی مورد خطاب هستند ، در مورد هر فرد از مکلفین ،مشکل طلب وتحریک به نحو ضدین (صرف الوجود صلاة وازاله) پیش می آید
حال اشکال ما به استاد این است که حضرت امام (ره) این اشتباه را نکرده اند بلکه مراد ایشان این است که مورد خطاب ،نوع مکلفین است بدون در نظر گرفتن خصوصیات افراد والبته به این مطلب هم اذعان دارند که متعلق تکلیف طبیعت به نحو صرف الوجود است( که خود استاد هم این مبنا را در مورد متعلق تکلیف می پذیرند)
در اینصورت دیگر مشکلی در فعلی بودن طلب ازاله و صلاة نیست
درواقع حضرت استاد به نوعی مصادره به مطلوب کرده اندودر همان موضعی که امام نظر مشهور رانمی پذیرند(یعنی موضوع خطاب) ، نظر مشهور را تکرار می کنند
پاسخ
#2
سلام
به نظر می رسد اشکال اساسی متوجه این بیان ها خلط در مفهوم متعلق تکلیف باشد،از سویی اینکه نظر مولی در خطابها به افراد است به حکم اینکه افراد موثر هستند نسبت به آثار مد نظر مولی و اینکه تکلیف در خطاب مولی به چه چیز تعلق گرفته است.
بیان:
به نظر می رسد نظر حضرت امام نیز در خصوص تاثیر امر مولی و تحصیل ثمرات مورد نظر مولی مختص به افراد است اما اینکه هرآنچه محصل غرض مولی است باید موضوع خطاب مولی باشد جای شبهه حضرت امام است.در عین تحصیل غرض به افراد مولی امر به نحو کلی و نوع مکلفین می کند- چون می داند غرض او تحصیل می شود -.Huh
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان