امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
اصول استاد عصمتی
#1
در تحریر محل بحث در مساله خطابات شفاهیه حضرت استاد مطلبی را از قول مرحوم آیت الله فاضل رحمه الله نقل نموده اند:
نهایتا نظر آیت الله فاضل چیز دیگری است که به شکل خاصی مطرح شده که عقلی می باشد و ثمرات و اثار کثیره ای در فقه دارد. نوع بیان ایشان اینگونه است: دو مطلب بدیهی عقلی است: اول تکلیف فعلی به معدوم تعلق نمی گیرد زیرا بعث درصورتی درست است که انبعاثی ممکن باشد و معدوم انبعاث ندارد. ثانیا مخاطبه و مواجهه با معدوم بلکه غایب و بلکه غافل ممتنع است. اگر در برخی موارد با درختان صحبت کرده است این مخاطبه کنایه است و خطاب حقیقی نیست. پس ایندو جای بحث ندارد. پس بحث را چگونه مطرح کنیم که عاقلانه باشد؟ باید اینطور بگوییم از یک طرف مخاطبه با غایبین و معدومین محال است ولی از طرف دیگر می بینیم در قران و روایات خطابات شفاهیه وجود دارد. حرف این است و طرح مساله اینگونه باشد: ایا خطابات شفاهیه قران و احادیث مستلزم تکلیف به معدوم یا مستلزم مخاطبه با معدوم است یا نه؟ ایا بین خطابات قران و خطاب معدوم و تکلیف به معدوم ملازمه ای هست یا نه؟ اگر چنین ملازمه ای نباشد نتیجه این می شود که احکام قران برای ما مستقیما متوجه مااست ولی اگر گفتیم ملازمه هست شامل حال ما می شود ولی تکلیف به معدوم و مخاطبه با معدوم لازم می اید و محال است پس شامل ما نمی شود پس چگونه برای ما احکام ثابت بشود؟ با قاعده اشتراک که مستند به اجماع یا عقل و یا اخبار است. پس تکلیف را مستقیم نمیگیریم بلکه از قاعده اشتراک میگیریم. پس بحث در ملازمه است و بحث عقلی است و مناسب شان علما است که در ان نزاع کرده باشد. حال ایا چنین ملازمه ای وجود دارد یا نه؟
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  «اصول»  بررسی کلام استاد حسینی نسب در استناد تقسیم واجب مطلق به معلق و منجز توسط صاحب فصول نکونام 0 561 22-دي-1400, 21:02
آخرین ارسال: نکونام
  «تقریر»  خارج اصول آیة الله العظمی سبحانی(حفظه الله) سال تحصیلی 96-1395 سلمان احمدی 111 124,075 16-فروردين-1396, 21:38
آخرین ارسال: سلمان احمدی
  «تقریر»  خارج اصول آیت الله العظمی سبحانی (حفظه الله) سلمان احمدی 9 11,986 20-شهريور-1395, 23:36
آخرین ارسال: سلمان احمدی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان