امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
اشکال حجیت قول رجالی
#1
Exclamation 
نیاز علم حدیث به علم رجال، به خاطر ضعفی است که در آن وجود دارد و آن وثوق به مخبر است. اما آیا این ضعف در خود رجال وجود ندارد؟
اکثریت قاطعی که رجالیون درباره ی آن ها سخن گفته اند، فاصله ای ده ساله و یا صدساله با آن ها دارند. نتیجه این می شود که اکثر اخبار رجالیون مرسل است.

با این وضع آیا می توان علم رجال را تراز صحت و سقم علم حدیث قرار داد؟
samimi.blog.ir
پاسخ
 سپاس شده توسط 83068
#2
فکر می کنم اشکال بی مورد است. یعنی اینکه گفته اید به صورت مرسل است حرف نا درستی است. اساسا گفتار رجالی اجتهادی است حال این اجتهاد از طرف مصنف کتاب است یا به اعتماد به گفتار عالم متقدم دیگری است.
پس اساسا ربطی به ارسال ندارد و بر اساس قراین حکم فرد مشخص می شود.

اما اینکه گفته اید علم رجال را تراز صحت و سقم علم حدیث قرار دهیم قطعا حرف نادرستی است و اساسا رجال در حد و اندازه ای نیست که بتواند نقش تراز را ایفا کند.
پاسخ
#3
مگر رجالی به شما خبر نمی دهد که مثلاً فلانی شخص ثقه ای است و دروغ نمی گفته است، این چه اجتهادی است؟ وجهش را می توانید بیان کنید؟
samimi.blog.ir
پاسخ
#4
اجتهاد در رجال یعنی بررسی مرویات شخص( که در شیعه اکثرا منظور از مرویات کتب اوست چون روش فهرستی است) و با استفاده از قراین خارجی و داخلی حکم کلی او به دست می اید
پیشتر در تاپیک"اجتهاد در رجال، ابن غضایری و چند موضوع دیگر" بیشتر توضیح داده بودم.
پاسخ
#5
(1-آبان-1395, 07:34)aad1416 نوشته: پیشتر در تاپیک"اجتهاد در رجال، ابن غضایری و چند موضوع دیگر" بیشتر توضیح داده بودم.

لطفا لینک بگذارید و یا متن را لینک کنید.

خوب است موضوع (تاپیک) «توثیق راوی به معنی توثیق کتاب اوست» را هم ملاحظه کنید. (لینک شده)
پاسخ
#6
اجتهاد و ابن غضایری
حقیر در تاپیک توثیق راوی به معنی توثیق کتاب اوست شرکت کرده ام وانجا نیز گفته ام سخن اقای شیرازی مثبت متن شناسی است. البته این سخن کشف ایشان نیست و ایضا همه ی حرف ایشان نیز درست نمی باشد.مثل بند ح
پاسخ
#7
الرجال: علم یبحث فیه عن أحوال الرواة من حیث اتصافهم بشرائط قبول أخبارهم و عدمه. و إن شئت قلت: هو علم یبحث فیه عن أحوال رواة الحدیث التی لها دخل فی جواز قبول قولهم و عدمه.
و ربما یعرّف بأنّه علم وضع لتشخیص رواة الحدیث ذاتاً و وصفاً، و مدحاً و قدحاً... (شیخ جعفر سبحانی، کلیات فی علم الرجال، ص11)

في بكير بن أعين 315 - حدثني حمدويه، قال: حدثنا يعقوب بن يزيد، عن ابن أبي عمير، عن الفضيل وابراهيم ابني محمد الاشعريين، قالا: ان أبا عبد الله عليه السلام لما بلغه وفاة بكير بن أعين، قال: أما والله لقد أنزله الله بين رسول الله وبين امير المؤمنين صلوات الله عليهما. ( الشیخ الطوسی، اختیار معرفة الرجال(رجال الکشی)، ج2، ص419)

موضوعی را که فرمودید مطالعه کردم؛ مطالب خوبی فرموده بودید، اما آن چه شما درست می دانید، با آن چه که الآن در واقع و در علم رجال اتفاق می افتد فرق می کند.
همان طور که می بینید تعریف علم رجال با آن چه که شما می فرمایید فرق می کند و در رجال کشی هم خلاف گفته ی شماست.
samimi.blog.ir
پاسخ
#8
کلام اقای سبحانی نادرست است مثل کلام اکثر علمای این شان درباره ی رجال و اجتهاد در ان. من نمی دانم ایشان و دیگران چرا این چنین حرفی می زنند و دلیلشان چیست. به هر حال بنده این نظرات را قبلا خوانده بودم ولی به نظر حقیر سخنانشان غیر قابل تصدیق است. شکی در این نمی توان کرد که احوال روات به وسیله ی متن شناسی به دست می اید و ما قبلا به تفضیل در این رابطه شواهد خود را اورده ایم.به نظر ما اینها چیز های تقلیدی نیست بلکه باید مداقه بیشتری به خرج داد.
درباره ی حدیث رجال کشی هم نفهمیدم منظورتان را.
پاسخ
#9
(29-مهر-1395, 08:06)امین 69 نوشته: نیاز علم حدیث به علم رجال، به خاطر ضعفی است که در آن وجود دارد و آن وثوق به مخبر است. اما آیا این ضعف در خود رجال وجود ندارد؟
اکثریت قاطعی که رجالیون درباره ی آن ها سخن گفته اند، فاصله ای ده ساله و یا صدساله با آن ها دارند. نتیجه این می شود که اکثر اخبار رجالیون مرسل است.

با این وضع آیا می توان علم رجال را تراز صحت و سقم علم حدیث قرار داد؟

نکته کلیدی تفاوت بین علم حدیث و رجال در این است که عالم رجالی به وثاقت یک راوی خاص شهادت می دهد و چون امر این شهادت دائر مدار حس و حدس است، حمل بر حس می شود اما در روایات صغرویا وجود شهادت بر کلام امام ع بودن روایت،ثابت نشده است. بلکه نهایت کلام محدث نقل شدن این کلام با واسطه از امام ع است. بر همین اساس است که برخی مرسلات جزمی محدثینی مانند شیخ صدوق را معتبر می دانند زیرا ادعا دارند که شیخ صدوق شهادت به کلام امام ع داده است و امر این شهادت دائر مدار حس و حدس است و باید بر حس حمل شود.
از این بیان اشکال دیگری در حجیت قول رجالی ایجاد می شود که برای اعتبار بخشی به قول رجالی باید حل شود.
نهایت چیزی که با این بیان ثابت شد حسی بودن توثیق راوی است اما حس به معنای مشاهده راوی نیست زیرا قطعا می دانیم به علت فاصله زمانی طولانی بین این دو، راوی را مشاهده نکرده است. بر همین اساس حسی بودن توثیق به معنای نقل توثیق از راوی هم عصر با راوی مورد بحث است. اما این توثیق به چه طریقی به عالم رجالی رسیده است؟ مبنای عالم رجالی در پذیرش اخبار چیست؟
عمده ترین اشکال در حجیت قول رجالی این اشکال اخیر است و الا سایر اشکالات به نحوی قابل حل است.
پاسخ های متفاوتی به این اشکال داده شده اما شاید بهترین پاسخ کلام میرزای قمی باشد. ایشان با توجه به غرض نویسنده که استفاده علما از این کتاب است، توثیق عالم رجالی را مطابق با مبنای مورد پذیرش عموم عالمان آن عصر در حجیت خبر می دانند و با ضمیمه این مطلب که اختلاف مبنای ما در خبر حجت با تمام مبانی متعارف در آن عصر امری عادتا مستبعد است، مطلب را تمام می کنند.
پاسخ
#10
(3-آبان-1395, 08:06)احسنی نوشته: نکته کلیدی تفاوت بین علم حدیث و رجال در این است که...

به نکته ی خوبی اشاره فرمودید برادر؛ بنده نیز قصد داشتم در ادامه این سؤال را مطرح کنم، که چطور به اخبار کتب رجالی اعتماد می شود، اما کتاب هایی همچون من لایحضر که خود شما هم اشاره کردید که ایشان شهادت به صدق آن ها داده و فرموده: « بل قصدت إلی إیراد ما أفتی به و أحکم بصحته»، به آن اعتمادی در این جا وجود ندارد. البته باید این را نیز عرض کنم که این روش تنها مرحوم صدوق نبوده است و تمام محدثین شیعی چنین دغدغه ای داشته اند. این از ضعف ماست که بدون بررسی تاریخی میزان سلامت روایات شیعه و میزان اهتمام علمای شیعه به این کار، دست به ردّ و قبول روایات با ترازی بس ناقص و نامناسب می زنیم.
samimi.blog.ir
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  حجیت روایات مضمره حسین بن علی 0 267 12-دي-1397, 00:13
آخرین ارسال: حسین بن علی
  معرفی نرم افزار رجالی اهل سنت مهدی خسروبیگی 0 363 8-دي-1397, 00:54
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  نکته علمی  بررسی نظر استاد سید محمود مددی در مورد حدسی یا حسی بودن قول رجالی 89194 5 1,078 10-ارديبهشت-1397, 00:03
آخرین ارسال: هادی
  کانال نظریات رجالی آیة الله سیستانی سید محمد صادق رضوی 0 756 23-اسفند-1396, 16:32
آخرین ارسال: سید محمد صادق رضوی
  حجیت احادیث کتب اربعه meisam 0 1,666 23-مرداد-1396, 23:14
آخرین ارسال: meisam
  حجیت روایات کتاب شریف کافی احمدرضا 5 5,889 14-آذر-1395, 11:48
آخرین ارسال: 83068

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان