امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مساله جدید: بهره گیری از حساب احتمالات در اعتبار بخشی به مرسلات
#1
 حضرت استاد سید محمد جواد شبیری حفظه الله برای اعتبار بخشی به مرسلات نوادر الحکمه بحثی را مطرح کردند و فرمودند امکان تسری این بحث به سایر مرسلات امکان دارد. در ذیل خلاصه ای از این بحث نقل می گردد.

بهره گیری از حساب احتمالات در اعتبار بخشی به مرسلات
بهره گیری از حساب احتمالات در اعتبار بخشی روایات به خصوص روایات مرسل، یکی از روش­های جدید رجالی است که نیازمند بحث، بررسی بیشتر و اتقان بخشی می­باشد و پیش از آن قابلیت ارائه در مقام عمل را ندارد. اما با این حال برای بازکردن فضایی جدید برای بحث و بررسی، صحبت پیرامون آن بسیار مفید خواهد بود.
بهره گیری از حساب احتمالات در اعتبار بخشی به مرسلات نیازمند لیست کردن تمام نکاتی است که در نتیجه گیری از حساب احتمالات دخالت دارد و البته همانگونه که بیان شد؛ این روش، شیوه ای نوین است که نیازمند بررسی بیشتر و ابهام زدایی از نقاط مبهم و تعیین پارامترهای مؤثر در این حساب می باشد. از همین رو امکان دارد، موضوع بندی روایات فقهی و غیر فقهی، الزامی و غیر الزامی و حتی علوم مختلف اسلامی مانند کلام در حساب احتمالات دخیل باشد مثلا به این علت که احتمال باقی بودن روایات فقهی الزامی بیشتر از روایات غیر فقهی و غیر الزامی باشد و روات در روایات فقهی با روایات کلامی متفاوت باشند.
توضیح حساب احتمالات در قالب مثال
فرض کنید در کیسه­ ای تعدادی توپ سفید، تعدادی توپ مشکی و تعدادی توپ آبی باشد. اگر از این کیسه توپی خارج شود، احتمال خروج توپ سفید به رابطه توپ سفید با سایر رنگ ها بستگی دارد. حال اگر مثلا یک سوم از این کیسه به صورت تصادفی خارج شده و به کیسه­ ای دیگر منتقل شود، رابطه این موارد خارج شده با هم مثل رابطه آن­ها در کیسه اصلی می­ باشد و مثلا اگر رابطه توپ سفید به کل در کیسه اصلی یک به پنج بود، در این یک سوم خارج شده نیز احتمال سفید بودن یک به پنج خواهد بود.
در مورد روایات نیز چون از بین رفتن یا باقی ماندن روایات تصادفی است، از نسبت بین روایات باقی مانده می­ توان، نسبت بین کل روایات را تشخیص داد همانگونه که می توان با بررسی روایات موجود و تشخیص رابطه روایات صحیح یا معتبر نسبت به روایات موجود، روایت مورد مناقشه را مشمول این نسبت دانست.

 
این تنها خلاصه ای از مبحث استاد است و دوستان می توانند برای پیگیری بیشتر این بحث به درس خارج اصول استاد مورخه 13و 14 و 17 بهمن 94 مراجعه کنند.

 
 


فایل‌های پیوست
.docx   13941114.docx (اندازه 31.56 KB / تعداد دانلود: 7)
.docx   13941113.docx (اندازه 31.47 KB / تعداد دانلود: 5)
.docx   13941117.docx (اندازه 35.23 KB / تعداد دانلود: 5)
پاسخ
 سپاس شده توسط احمدرضا


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  نقش تناسبات بین حکم و موضوع در شکل‌گیری انصراف مستقر مسعود عطار منش 0 57 12-اسفند-1402, 11:50
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  حقیقت اعتبار در اصطلاح اصولیان مسعود عطار منش 0 72 3-آذر-1402, 19:19
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  اشکال مسلک اعتبار در حقیقت وضع و راه حل مرحوم آقای روحانی مسعود عطار منش 0 122 26-آبان-1402, 19:54
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  مروری بر مسلک اعتبار در تبیین حقیقت وضع مسعود عطار منش 2 215 1-آبان-1402, 07:20
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  عدم اعتبار شرعیت تسبب در تقدیم اصل سببی بر اصل مسببی مسعود عطار منش 0 122 5-خرداد-1402, 23:37
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  اعتبار نداشتن بودن اقرب المجازات مسعود عطار منش 0 163 27-بهمن-1401, 17:29
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نامعقول بودن تفکیک محقق نایینی بین اعتبار و تنزیل مسعود عطار منش 0 230 16-دي-1401, 17:33
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نحوه شکل گیری احکام وضعی مسعود عطار منش 0 459 18-فروردين-1400, 17:56
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  اعتبار روایات ضعیف السند مسعود عطار منش 0 1,113 2-آذر-1398, 22:52
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  اشکال و جوابی در مورد اعمال روش استقراء برای خروج مرسلات از ارسال مسعود عطار منش 1 1,661 1-آذر-1398, 18:21
آخرین ارسال: علاوی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان