5-آبان-1395, 16:52
آیتالله بروجردی یکی از فقهای متبحر در این علم بود.
یکی از محققین در این زمینه میگوید:
از نظر مرحوم بروجردی، فتوا دادن طبق مضمون مثلاً تنها یک روایت صحیح، نشانه نداشتن تتبع کافی در کتابها و عدم تضلع در مقابله کتابها و نسخههاست.
تفاوت نسخه، هم در متن و هم در سند روایات، مشکلات جدی ایجاد میکند و بایستی به طور اساسی مورد بررسی و معالجه قرار گیرد.
ازجمله تلاشهای مرحوم بروجردی برای تحقیق سند و متن حدیث، تحقیق نسخههاست.
وی در موارد زیادی در کتبی که تحت تحقیق وی - برای مثال ترتیب اسانید - بودند، به وجود اختلاف نسخه توجه میکند و با مقابله میان نسخهها و مقابله میان آنچه به نظرش صواب میرسد، در معالجه میکوشد.
وی اختلافات را در حاشیه تذکر میدهد. گاهی نیز خواننده را به پژوهش و تحقیق دعوت میکند.
روش وی در مقابله نسخهها، این گونه است که به نسخه ممتازی که به مصحح بودن آن تصریح میکند، ملتزم میشود.
آن گاه آنچه از تصحیف و خطا در آن آورده شده، نقل میکند. سپس وجوه تعدیل و تصویب را ذکر میکند.
وی منقولات را به دو جهت تغییر نمیدهد:۱. حفظ بر امانت نقل؛ ۲. اینکه مجال برای اعمال نظر آیندگان گشوده باشد.
مکتب اجتهادی آیتالله بروجردی، ص۲۱۶ - ۲۱۷.
یکی از محققین در این زمینه میگوید:
از نظر مرحوم بروجردی، فتوا دادن طبق مضمون مثلاً تنها یک روایت صحیح، نشانه نداشتن تتبع کافی در کتابها و عدم تضلع در مقابله کتابها و نسخههاست.
تفاوت نسخه، هم در متن و هم در سند روایات، مشکلات جدی ایجاد میکند و بایستی به طور اساسی مورد بررسی و معالجه قرار گیرد.
ازجمله تلاشهای مرحوم بروجردی برای تحقیق سند و متن حدیث، تحقیق نسخههاست.
وی در موارد زیادی در کتبی که تحت تحقیق وی - برای مثال ترتیب اسانید - بودند، به وجود اختلاف نسخه توجه میکند و با مقابله میان نسخهها و مقابله میان آنچه به نظرش صواب میرسد، در معالجه میکوشد.
وی اختلافات را در حاشیه تذکر میدهد. گاهی نیز خواننده را به پژوهش و تحقیق دعوت میکند.
روش وی در مقابله نسخهها، این گونه است که به نسخه ممتازی که به مصحح بودن آن تصریح میکند، ملتزم میشود.
آن گاه آنچه از تصحیف و خطا در آن آورده شده، نقل میکند. سپس وجوه تعدیل و تصویب را ذکر میکند.
وی منقولات را به دو جهت تغییر نمیدهد:۱. حفظ بر امانت نقل؛ ۲. اینکه مجال برای اعمال نظر آیندگان گشوده باشد.
مکتب اجتهادی آیتالله بروجردی، ص۲۱۶ - ۲۱۷.