امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
قوله: و یمکن الجمع بین الأخبار بالحکم.
#1
قوله: و یمکن الجمع بین الأخبار بالحکم. ج1 ص 169
أقول: إن قلتَ: مرحوم شیخ که کراهت در همه صور را پذیرفته است، با روایت سعد ناسازگار می باشد؛ زیرا بأسی که در این روایت نفی شده است یا به معنای حرمت است و یا به معنای مرجوحیّت (أعمّ از حرمت و کراهت) و طبق هر دو إحتمال کلام مصنّف ناتمام است. امّا علی الاوّل به خاطر اینکه مفهوم روایت (و لو مفهوم فی الجملۀ) اثبات حرمت در برخی از موارد وصل شعر می باشد در حالی که ایشان حرمت در هیچ یک از فروض را نپذیرفته است. و امّا علی الثانی در فرض تزیین برای زوج مکروه نخواهد بود، در حالی که ایشان به قرینه تعبیر «لثبوت الرخصۀ من روایۀ سعد» این فرض را نیز مکروه می داند.
قلتُ: اوّلاً: ممکن است ایشان «بأس» را به معنای حرمت بگیرد و روشن نیست در موارد تدلیس نیز حرمت وصل مو را نپذیرد و ثانیاً: شقّ سومی در مقام وجود دارد و آن اینکه بأس به معنای شدّت باشد چنانچه معنای لغوی آن نیز این گونه است، پس در مورد تزیین برای زوج، کراهت شدیده نیست، اگرچه أصل کراهت هست، ولی در مورد غیر آن کراهت شدیده وجود دارد. است ایشان «بأس» را به معنای حرمت بگیرد و روشن نیست در موارد تدلیس نیز حرمت وصل مو را نپذیرد و ثانیاً: شقّ سومی در مقام وجود دارد و آن اینکه بأس به معنای شدّت باشد چنانچه معنای لغوی آن نیز این گونه است، پس در مورد تزیین برای زوج، کراهت شدیده نیست، اگرچه أصل کراهت هست، ولی در مورد غیر آن کراهت شدیده وجود دارد.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  قوله: و لعلّه أولی من تخصیص. سید حسین منافی 0 3,227 2-آذر-1395, 18:32
آخرین ارسال: سید حسین منافی
  قوله: نعم فی روایۀ سماعۀ. سید حسین منافی 0 2,852 2-آذر-1395, 18:30
آخرین ارسال: سید حسین منافی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان