24-دي-1395, 12:20
اگر شمول عموم یک خطاب نسبت به یک مورد معقول نبود ما نباید از جیب خودمان ضم ضمیمه خارجیه بکنیم! این صحیح نیست که ما تمسک به عموم بکنیم و از خارج بدون ظهور خطاب چیزی را ضمیمه کنیم، مثلا استصحاب عدم حاجب در اعضاء وضوء لغو است بدون تعبد به تحقق غسل، بگویئم از یک طرف نمی شود از عموم استصحاب رفع ید کرد در این مورد چون تخصیص بلا مخصص است، از طرف دیگر استصحاب عدم حاجب بدون تعبد به تحقق غسل با ریختن آب در این موضع مشکوک الحاجب هم لغو است، پس ثابت می شود تحقق غسل!!!
نخیر این مطلب درست نیست هر اصالة العمومی یک قید لبی دارد که در مواردی که این خطاب لغو نباشد و اثر داشته باشد شامل است لذا خطاب استصحاب به حسب مدلول عرفی شمولش نسبت به این مورد لغو است معقول نیست، خوب پس جاری نمی شود!
نخیر این مطلب درست نیست هر اصالة العمومی یک قید لبی دارد که در مواردی که این خطاب لغو نباشد و اثر داشته باشد شامل است لذا خطاب استصحاب به حسب مدلول عرفی شمولش نسبت به این مورد لغو است معقول نیست، خوب پس جاری نمی شود!