امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
«تقریر» فقه استاد شب زنده دار
#1
شرط دوم وجوب امر به معروف ونهی از منکر( تاثیر ):
در رابطه با شرط  دوم سه تعبیر در کلمات فقها وجود دارد :تجویز التاثیر .امکان التاثیر .احتمال التاثیر
دراینجا این شرط به عنوان شرط وجوب ونه شرط واجب بررسی میشود
معرفی اقوال شرط دوم
نسبت به این شرط درکلمات فقها شش قول وجود دارد.
1.مرحوم شیخ طوسی درتبیان ج5 ص 13قایل به عدم شرطیت مطلقا شده است واستناد به ایه 164 اعراف نموده است .نیز مرحوم کاشف الغطا در حاشیه برتذکره قایل به این قول شده است .برخی ازفقهای معاصر در فقه الصادق نیز قایل به این قول شده اند
2.تاثیرداشتن واقعی به نحو شرط متاخر شرط است. درنتیجه برای ثابت شدن این شرط بایستی علم یا ظن معتبر به تاثیر حاصل شود .در غیر این صورت به دلیل شبهه موضوعیه پیش می اید حکم برائت از وجوب امر به معروف جاری میگردد./رک. مبانی منهاج الصالحین
3.مجرد احتمال تاثیر شرط می باشدولو احتمال در حد وهم  باشد.
مرحوم محقق کرکی در حاشیه شرایع (جلد11 موسوعه محقق کرکی )به تناقض گویی محقق حلی اشاره میکند زیرامحقق حلی  از طرفی  مجرد احتمال تاثیر را شرط دانسته وازطرف دیگروجوب را درفرض ظن به عدم تاثیر ساقط دانسته است .
به نظراستاد برای تخلص از این تناقض بایستی کلمه تجویزالتاثیر رادر عبارت ایشان به معنای خودش یعنی مجرد احتمال تاثیر ندانیم بلکه به معنای شک وظن به تاثیربدانیم.
4.احتمال تاثیری که موهون نباشد شرط می باشد یابه تعبیر دیگرظن به عدم تاثیر مانع وجوب امر به معروف می باشد./رک الروضه البهیه شهید ثانی (محشی کلانتر) ج2 ص416
5.عدم ظن غالب به تاثیرنداشتن  شرط می باشد/رک تذکره ج9ص443
در این که مراد از ظن غالب چیست سه نظر وجود دارد:
الف)مراد همان ظن مطلق است . یعنی ظن به عدم تاثیر وجود نداشته باشیم.در این صورت بازگشت این قول به قول چهارم است./رک ملااحمد تونی در حاشیه لمعه
ب)مراد اطمینان می باشد (اطمینان مرتبه  پایین ترازعلم است که احتمال خلاف ان موهوم می باشد)یعنی اطمینان به عدم تاثیر نداشته باشیم.
ج)مراد ظنی است که نسبت به سایر ظن ها ازحیث اصل حصول ظن بیشتر وغالب باشد .(مثل ظنی که در حد احتمال 80 یا 90 درصد باشد.)یعنی ظن غالب به عدم تاثیر نداشته باشیم.
6.مرتبه اول امر به معروف مطلق است ولی سایر مراتب مشروط به یکی ازاقوال فوق (تاثیر واقعی یا احتمال التاثیر یا...)میباشد ./رک منهاج الصالحین سیستانی ج1 ص :418
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  ادعای موثر بودن معدوم توسط محقق خویی و پاسخ استاد در قول به نقل در بیع فضولی علیا 3 143 2-آذر-1402, 10:59
آخرین ارسال: خیشه
  مبانی رجالی استاد شب زنده دار hadi 24 55,048 11-دي-1398, 12:34
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
Information سؤال:  آیا موافق بارگزاری تقریرات فقه استاد شب زنده در تالار عملی هستید؟ فطرس 0 2,470 12-بهمن-1397, 17:50
آخرین ارسال: فطرس
Star گلایه استاد شب زنده دار از بی‌مهری نسبت به شیخ انصاری عبدخدا 0 3,627 25-ارديبهشت-1396, 19:24
آخرین ارسال: عبدخدا
  سؤال:  مبنای استاد در مورد احادیث کافی شریف 83068 7 21,274 14-آذر-1395, 12:30
آخرین ارسال: 83068
  فهرست جلسات 84 تا 106 فقه استاد شب زنده دار خطیب توانا 0 3,900 7-خرداد-1394, 22:40
آخرین ارسال: خطیب توانا
  نکته علمی:  نظر استاد شب زنده دار در مورد کتاب «فقه الرضا» 83068 2 10,372 13-اسفند-1391, 13:08
آخرین ارسال: amirabas
  اشکال:  اشکال به مبنای استاد دام ظله درباره مروی عنه های ابن ابی عمیر روشنائی 2 8,102 27-آذر-1391, 13:04
آخرین ارسال: amirabas

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان