اگر یک روایت بود که به دو طریق به ما رسیده یکی به طریق صحیح و دیگری ضعیف و در خبر ضعیف اضافه ای بود (که داعی بر جعل آن نبود و احتمال خطا در آن کم بود مثل اخبار ثقات) که اثر عملی داشت به آن اخذ می کنیم و اگر آن اضافه با روایت صحیح اختلاف موثر داشت حتی با خودش که به طریق صحیح واصل شده با هم تعارض می کنند.
دلیل:خبر ضعیف مساوی خبر مجعول نیست بلکه خبری است که به تنهایی به آن عمل نمی شود اما اگر معاضد از اخبار صحیح داشت حجیت می یابد(شاهد: در کتب رجالی زیاد داریم "ضعيف لا يعول على ما ينفرد به")
مثال: روایت لا ضرر دو جور نقل شده یکی لا ضرر و لا ضرار فی الاسلام و دیگری لاضرر و لا ضرار علی مومن.
به نقل از استاد محترم حاج سید جواد شبیری(دامت برکاته)
این مطلب اصولی است چون در مورد حجیت خبر ضعیف السند بحث می کند
دلیل:خبر ضعیف مساوی خبر مجعول نیست بلکه خبری است که به تنهایی به آن عمل نمی شود اما اگر معاضد از اخبار صحیح داشت حجیت می یابد(شاهد: در کتب رجالی زیاد داریم "ضعيف لا يعول على ما ينفرد به")
مثال: روایت لا ضرر دو جور نقل شده یکی لا ضرر و لا ضرار فی الاسلام و دیگری لاضرر و لا ضرار علی مومن.
به نقل از استاد محترم حاج سید جواد شبیری(دامت برکاته)
این مطلب اصولی است چون در مورد حجیت خبر ضعیف السند بحث می کند