(16-دي-1401, 22:04)علاوی نوشته: (14-بهمن-1395, 16:52)82036 نوشته: سوال دوم: آیا تمام محرمات در دنیا در آخرت هم قابل اجتناب است؟
مثلا زنی اشتهای دو شوهری داشته باشد
یا بهرگیری از غلمان را مطالبه کند
ممکن است گفته شود سطح درک بهشتیان بالاتر بوده و چنین موهوماتی را مطالبه نمی کنند
در این فرض عدم مطالبه به جهت کمال افراد و شرم از ذات الهی است یا اصلا چنین تمایلی ندارند
قسم اخیر قابل مناقشه است زیرا اصل تمایل پذیرفته شده و اینکه یک مرد چندین حورالعین....
و اینکه گفته شود از باب شرم و... است پس اصل تمایل پذیرفته شده است
فرمايش بسيار زيبايي دارند آيةالله جوادي آملي، در درس تفسيرشان، با اين مضمون كه «انسان نه زن است و نه مرد». توضيح ايشان اين است كه «انسان به بهشت وارد ميشود، پس همه بهشتیان از يك جنس هستند و زن و مرد ندارند. زن و مرد بودن لازمه اين دنياست براي توالد و تناسل». بنابراين اگر بحث از حوري ميشود براي همه هر دو جنس زن و هم مرد بهشتی، حوری است و مسأله فرزندآوري چون مطرح نيست هيچكدام از احكام مربوط به اختلاط مياه در آن وارد نميشود. البته بنده صرفاً نظر ايشان را نقل كردم و اگر به توضيح بيشتر نياز يا اشكال و نقدي بر آن داريد، بايستي به كتاب تفسير ايشان مراجعه بفرماييد.
چند نکته در این باب قابل تامل است
اولا اینکه دین برای شکوفایی فطرت انسان که همان یگانه پرستی و توحید است جعل شده است. بحار الأنوار (ط - بيروت) / ج11 / 60 / باب 1 معنى النبوة و علة بعثة الأنبياء و بيان عددهم و أصنافهم و جمل أحوالهم و جوامعها صلوات الله عليهم أجمعين ..... ص : 1
70- نهج، نهج البلاغة قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع فِي خُطْبَةٍ طَوِيلَةٍ يَذْكُرُ فِيهَا آدَمَ ع فَأَهْبَطَهُ إِلَى دَارِ الْبَلِيَّةِ وَ تَنَاسُلِ الذُّرِّيَّةِ... فَبَعَثَ فِيهِمْ رُسُلَهُ وَ وَاتَرَ إِلَيْهِمْ أَنْبِيَاءَهُ لِيَسْتَأْدُوهُمْ مِيثَاقَ فِطْرَتِهِ وَ يُذَكِّرُوهُمْ مَنْسِيَّ نِعْمَتِهِ
با توجه به اینکه از جهت علمی هم به این نکته رسیده اند که زنان ذاتا از جهت جنسی تنوع طلب نیستند و فطرت زن این را نفی می کند، چون مهمترین خواسته و میل زن این است که محبوب باشد نه اینکه مورد عمل جنسی قرار بگیرد.
ثانیا: آنچه در زندگی دنیوی به عنوان معصیت وجود دارد با توجه به مسلک عدلیه مبتنی بر مصالح و مفاسد واقعی است. که در آخرت با توجه به تجسم اعمال باطنش هم برای ما آشکار می شود و هیچ انسانی نیست که باطن این معاصی را دوست داشته باشد. بنابراین معاصی هرچند در این دنیا لذت بخش به نظر برسد ولی وقتی انسان به حدی از معرفت رسید دیگر این معاصی را هم لذت بخش نمی داند تا اینکه چنین خواسته هایی داشته باشد مثلا انسان هم جنس گرا که غرق در شهوت است از همجنس گرایی بیشتر از ازدواج لذت می برد اما مومن عکس این است و بنابراین با تکامل عقول بشر میول حیوانی انسان حتی در دنیا هم کاهش می یابد و انسان به هر اندازه که به تکامل برسد، به همان اندازه شهوت های حیوانی و گناهان هم برایش بی ارزش و حقیر می شود و بالاترین لذت برای انسان ارتباط و راز و نیاز با خدای متعال است چنانکه در مناجات خمس عشر وارد شده است که بالاترین نعمتهای الهی ذکر اوست.
بحار الأنوار (ط - بيروت) / ج91 / 151 / باب 32 أدعية المناجاة ..... ص : 89
بِسْمِ اللَّهِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ إِلَهِي لَوْ لَا الْوَاجِبُ مِنْ قَبُولِ أَمْرِكَ لَنَزَّهْتُكَ مِنْ ذِكْرِي إِيَّاكَ عَلَى أَنَّ ذِكْرِي لَكَ بِقَدْرِي لَا بِقَدْرِكَ وَ مَا عَسَى أَنْ يَبْلُغَ مِقْدَارِي حَتَّى أُجْعَلَ مَحَلًّا لِتَقْدِيسِكَ
وَ مِنْ أَعْظَمِ النِّعَمِ عَلَيْنَا جَرَيَانُ ذِكْرِكَ عَلَى أَلْسِنَتِنَا وَ إِذْنُكَ لَنَا بِدُعَائِكَ ...
ثالثا: چون انسان کمال طلب است به دنبال کامترین و بهترین نعمتها است و نعمتهای بهشتی او اگر توفیق وارد شدن به بهشت را پیدا کند با توجه به معرفتی است که در دنیا کسب می کند، میلی نسبت به لذتهای کم ندارد و سعی می کند خواسته اش بهترین لذت باشد.
رابعا: نعمتهای بهشتی هم تشریفات خودش را دارد مثلا در روایتی مشهور وارد شده است که مقامات 14 معصوم در بهشت را بیان می کند مثلا خطبه ازدواج بهشتیان توسط امیر المومنین سلام الله علیه خوانده می شود. یعنی ازدواج هم در بهشت حساب و کتاب دارد و مومن چون احترام خودش را دوست دارد این تشریفات را دوست دارد.