امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
لکم فیها ما تشتهون
#1
سوال اول: آیا هرچه از نعمت های بهشتی اشتها شود حاضر می شود؟
این اطلاق با درجات بهشتیان چگونه قابل جمع است؟
آیا بهشتیان از جهت نعمت های مادی بهشتی در یک درجه هستند 
و تفاوت در جهت نعمت معنوی است؟
و برفرض پذیرش قسم اخیر، در برخی روایات برای برخی از رفتارهای خاص پاداش مادی مخصوص به خود بیان شده است واین چگونه قابل جمع است؟
پاسخ
#2
سوال دوم: آیا تمام محرمات در دنیا در آخرت هم قابل اجتناب است؟
مثلا زنی اشتهای دو شوهری داشته باشد
یا بهرگیری از غلمان را مطالبه کند
ممکن است گفته شود سطح درک بهشتیان بالاتر بوده و چنین موهوماتی را مطالبه نمی کنند
در این فرض عدم مطالبه به جهت کمال افراد و شرم از ذات الهی است یا اصلا چنین تمایلی ندارند
قسم اخیر قابل مناقشه است زیرا اصل تمایل پذیرفته شده و اینکه یک مرد چندین حورالعین....
و اینکه گفته شود از باب شرم و... است پس اصل تمایل پذیرفته شده است
پاسخ
#3
(14-بهمن-1395, 16:46)82036 نوشته: سوال اول: آیا هرچه از نعمت های بهشتی اشتها شود حاضر می شود؟
این اطلاق با درجات بهشتیان چگونه قابل جمع است؟
آیا بهشتیان از جهت نعمت های مادی بهشتی در یک درجه هستند 
و تفاوت در جهت نعمت معنوی است؟
و برفرض پذیرش قسم اخیر، در برخی روایات برای برخی از رفتارهای خاص پاداش مادی مخصوص به خود بیان شده است واین چگونه قابل جمع است؟

ظاهرا در بین بهشتیان نسبت به انتفاع از نعمت های مادی تفاوت است
و برخورداری آنان از نعمت ها بر اساس درجات می باشد
شاید بتوان نسبت به اشتها و میل به برخی از نعمت ها گفت
برخی از اهل بهشت اصلا نسبت به برخی از نعمت ها اشتها و تمایل ندارند
مانند یک کودک که نسبت به حس شهوانی هیچ تمایلی و اشتهایی ندارد
و تمایل او محدود به چند اسباب بازی است

دو روایت از وجود نازنین رسول اعظم(ص):

الجنة مأة درجة بین کل درجتین کما بین السماء و الأرض الفردوس أعلاها درجة منها تفجر الأنهار الجنة الأربعة فإذا سألتم الله تعالی فاسألوه الفردوس (طبرسی، همان 769/6).

  جنة ‌الفروس هی ربوة الجنة‌ العلیا التی هی أوسطها و أحسنها (سیوطی، 254/4).
پاسخ
#4
1- "و فیها ما تشتهیه الانفس و تلذّ الاعین؛(1) در بهشت آن چه دل می‏خواهد و چشم از آن لذّت می‏برد، موجود است".

2- "و لکم فیها ما تشتهی انفسکم و لکم فیها ما تدّعون؛ برای شما هر چه بخواهید، در بهشت فراهم است و هر چه طلب کنید، به شما می‏دهند".(2)

3- "و هم فیما اشتهت انفسهم خالدون؛ بهشتیان در آن چه دلشان می‏خواهد جاودانه متنعّم هستند".(3)

4- "لهم فیها ما یشاؤون؛ برای بهشتیان آن چه را که بخواهند وجود دارد".(4)

------------------------------------------------------------

پی نوشت‏ها________________________________
1. زخرف (43) آیه 71.
2. فصلّت (41) آیه 31.
3. انبیا (21) آیه 102.
4. نحل (16) آیه 31.
پاسخ
#5
(14-بهمن-1395, 16:52)82036 نوشته: سوال دوم: آیا تمام محرمات در دنیا در آخرت هم قابل اجتناب است؟
مثلا زنی اشتهای دو شوهری داشته باشد
یا بهرگیری از غلمان را مطالبه کند
ممکن است گفته شود سطح درک بهشتیان بالاتر بوده و چنین موهوماتی را مطالبه نمی کنند
در این فرض عدم مطالبه به جهت کمال افراد و شرم از ذات الهی است یا اصلا چنین تمایلی ندارند
قسم اخیر قابل مناقشه است زیرا اصل تمایل پذیرفته شده و اینکه یک مرد چندین حورالعین....
و اینکه گفته شود از باب شرم و... است پس اصل تمایل پذیرفته شده است

فرمايش بسيار زيبايي دارند آيةالله جوادي آملي، در درس تفسيرشان، با اين مضمون كه «انسان نه زن است و نه مرد». توضيح ايشان اين است كه «انسان به بهشت وارد مي‌شود، پس همه بهشتیان از يك جنس هستند و زن و مرد ندارند. زن و مرد بودن لازمه اين دنياست براي توالد و تناسل». بنابراين اگر بحث از حوري مي‌شود براي همه هر دو جنس زن و هم مرد بهشتی، حوری است و مسأله فرزندآوري چون مطرح نيست هيچ‌كدام از احكام مربوط به اختلاط مياه در آن وارد نمي‌شود. البته بنده صرفاً نظر ايشان را نقل كردم و اگر به توضيح بيشتر نياز يا اشكال و نقدي بر آن داريد، بايستي به كتاب تفسير ايشان مراجعه بفرماييد.
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق
پاسخ
#6
نقل قول:أَسواقُ الجَنَّةِ
۱۹۵.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :إِنَّ فِي الجَنَّةِ لَسُوقا يَأْتُونَها كُلَّ جُمُعَةٍ، فَتهُبُّ رِيحُ الشِّمالِ، فَتَحْثُو فِي وُجُوهِهِمْ وَثِيَابِهِمْ، فَيَزْدادُونَ حُسْنا وَجَمالاً، فَيَرْجِعُونَ إلى أَهْليهِمْ وَقَدِ ازْدَادُوا حُسْنا وَجَمالاً، فَيَقُولُ لَهُمْ أَهْلُوهُمْ : وَاللّهِ لَقَدِ ازْدَدْتُمْ بَعْدَنَا حُسْنا وَجَمالاً! فَيَقُولُونَ : وَأَنْتُمْ وَاللّهِ لَقَدِ ازْدَدْتُمْ بَعْدَنا حُسْنا وَجَمالاً . 
صحيح مسلم : ج ۴ ص ۲۱۷۸ ح ۱۳ ، مسند ابن حنبل : ج ۴ ص ۵۶۷ ح ۱۴۰۳۷ ، تاريخ دمشق ج ۴۱ ص ۳۲۷ ح ۸۲۸۸ كلّها عن أنس ، كنز العمّال : ج ۱۴ ص ۴۷۸ ح ۳۹۳۳۶.

همچنین کتاب جامع الأخبار (للشعیری)، محمدبن محمد شعیری قرن6، چاپ نجف مطبعة الحیدریة، بی تا، ج1 صفحه 173 چاپ اول

https://lib.eshia.ir/27278/1/187
نام کتاب : بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث نویسنده : محمدی ری‌شهری، محمد    جلد : 1  صفحه : 187

++++++++++++

نقل قول:از نصوص ديني شايد بتوان استفاده كرد كه در بهشت، لااقل برخي از مردان ميل به جنس مخالف و تعدد زوجات دارند لذا آن را مي خواهند و نتيجه اين خواستن هم برآورده شدن خواسته است؛ اما در مورد زنان ... دليلي بر رد آن وجود ندارد؛ ...  اگر ثابت شود كه در آخرت زنان نيز چنين ميلي خواهند داشت؛ مي توان به طور حتم گفت كه زنان نيز تعدد همسر خواهند داشت.
منبع:
https://www.pasokhgoo.ir/node/76771
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق
پاسخ
#7
آدرس مطلب منتسب به آیت‌الله جوادی آملی حفظه‌الله تعالی رو لطف بفرمایید
پاسخ
 سپاس شده توسط علاوی
#8
(16-دي-1401, 22:04)علاوی نوشته:
(14-بهمن-1395, 16:52)82036 نوشته: سوال دوم: آیا تمام محرمات در دنیا در آخرت هم قابل اجتناب است؟
مثلا زنی اشتهای دو شوهری داشته باشد
یا بهرگیری از غلمان را مطالبه کند
ممکن است گفته شود سطح درک بهشتیان بالاتر بوده و چنین موهوماتی را مطالبه نمی کنند
در این فرض عدم مطالبه به جهت کمال افراد و شرم از ذات الهی است یا اصلا چنین تمایلی ندارند
قسم اخیر قابل مناقشه است زیرا اصل تمایل پذیرفته شده و اینکه یک مرد چندین حورالعین....
و اینکه گفته شود از باب شرم و... است پس اصل تمایل پذیرفته شده است

فرمايش بسيار زيبايي دارند آيةالله جوادي آملي، در درس تفسيرشان، با اين مضمون كه «انسان نه زن است و نه مرد». توضيح ايشان اين است كه «انسان به بهشت وارد مي‌شود، پس همه بهشتیان از يك جنس هستند و زن و مرد ندارند. زن و مرد بودن لازمه اين دنياست براي توالد و تناسل». بنابراين اگر بحث از حوري مي‌شود براي همه هر دو جنس زن و هم مرد بهشتی، حوری است و مسأله فرزندآوري چون مطرح نيست هيچ‌كدام از احكام مربوط به اختلاط مياه در آن وارد نمي‌شود. البته بنده صرفاً نظر ايشان را نقل كردم و اگر به توضيح بيشتر نياز يا اشكال و نقدي بر آن داريد، بايستي به كتاب تفسير ايشان مراجعه بفرماييد.

چند نکته در این باب قابل تامل است
اولا اینکه دین برای شکوفایی فطرت انسان که همان یگانه پرستی و توحید است جعل شده است. بحار الأنوار (ط - بيروت) / ج‏11 / 60 / باب 1 معنى النبوة و علة بعثة الأنبياء و بيان عددهم و أصنافهم و جمل أحوالهم و جوامعها صلوات الله عليهم أجمعين .....  ص : 1

70- نهج، نهج البلاغة قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع فِي خُطْبَةٍ طَوِيلَةٍ يَذْكُرُ فِيهَا آدَمَ ع فَأَهْبَطَهُ إِلَى دَارِ الْبَلِيَّةِ وَ تَنَاسُلِ الذُّرِّيَّةِ... فَبَعَثَ فِيهِمْ رُسُلَهُ وَ وَاتَرَ إِلَيْهِمْ أَنْبِيَاءَهُ لِيَسْتَأْدُوهُمْ مِيثَاقَ فِطْرَتِهِ وَ يُذَكِّرُوهُمْ مَنْسِيَّ نِعْمَتِهِ  
با توجه به اینکه از جهت علمی هم به این نکته رسیده اند که زنان ذاتا از جهت جنسی تنوع طلب نیستند و فطرت زن این را نفی می کند، چون مهمترین خواسته و میل زن این است که محبوب باشد نه اینکه مورد عمل جنسی قرار بگیرد. 
 ثانیا: آنچه در زندگی دنیوی به عنوان معصیت وجود دارد با توجه به مسلک عدلیه مبتنی بر مصالح و مفاسد واقعی است. که در آخرت با توجه به تجسم اعمال باطنش هم برای ما آشکار می شود و هیچ انسانی نیست که باطن این معاصی را دوست داشته باشد. بنابراین معاصی هرچند در این دنیا لذت بخش به نظر برسد ولی وقتی انسان به حدی از معرفت رسید دیگر این معاصی را هم لذت بخش نمی داند تا اینکه چنین خواسته هایی داشته باشد مثلا انسان هم جنس گرا که غرق در شهوت است از همجنس گرایی بیشتر از ازدواج لذت می برد اما مومن عکس این است و بنابراین با تکامل عقول بشر میول حیوانی انسان حتی در دنیا هم کاهش می یابد و انسان به هر اندازه که به تکامل برسد، به همان اندازه شهوت های حیوانی و گناهان هم برایش بی ارزش و حقیر می شود و بالاترین لذت برای انسان ارتباط و راز و نیاز با خدای متعال است چنانکه  در مناجات خمس عشر وارد شده است که بالاترین نعمتهای الهی ذکر اوست.
  بحار الأنوار (ط - بيروت) / ج‏91 / 151 / باب 32 أدعية المناجاة .....  ص : 89

  بِسْمِ اللَّهِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ إِلَهِي لَوْ لَا الْوَاجِبُ مِنْ قَبُولِ أَمْرِكَ لَنَزَّهْتُكَ مِنْ ذِكْرِي إِيَّاكَ عَلَى أَنَّ ذِكْرِي لَكَ بِقَدْرِي لَا بِقَدْرِكَ وَ مَا عَسَى أَنْ يَبْلُغَ مِقْدَارِي حَتَّى أُجْعَلَ مَحَلًّا لِتَقْدِيسِكَ  وَ مِنْ أَعْظَمِ النِّعَمِ عَلَيْنَا جَرَيَانُ ذِكْرِكَ عَلَى أَلْسِنَتِنَا وَ إِذْنُكَ لَنَا بِدُعَائِكَ  ...

ثالثا:  چون انسان کمال طلب است به دنبال کامترین و بهترین نعمتها است و نعمتهای بهشتی او اگر توفیق وارد شدن به بهشت را پیدا کند با توجه به معرفتی است که در دنیا کسب می کند، میلی نسبت به لذتهای کم ندارد و سعی می کند خواسته اش بهترین لذت باشد.
رابعا: نعمتهای بهشتی هم تشریفات خودش را دارد مثلا در روایتی مشهور وارد شده است که مقامات 14 معصوم در بهشت را بیان می کند مثلا خطبه ازدواج بهشتیان توسط امیر المومنین سلام الله علیه خوانده می شود. یعنی ازدواج هم در بهشت حساب و کتاب دارد و مومن چون احترام خودش را دوست دارد این تشریفات را دوست دارد.
پاسخ
#9
(18-دي-1401, 16:35)105767 نوشته: آدرس مطلب منتسب به آیت‌الله جوادی آملی حفظه‌الله تعالی رو لطف بفرمایید

البته تمايل شديدي دارم که در کتاب ايشان اين مطلب را پيدا کنم، ولي نمي‌دانم به مرحله انتشار رسيده است يا خير. من اين مطلب را شفاهي و سر درس ايشان در مسجد اعظم شنيدم، چند سال پيش، متأسفانه يادداشت نکردم و خاطرم نيست در تفسير کدام آيات بود. فقط خود مطلب در ذهنم ماند. متن تسنيم هم روي اينترنت نيست که بتوانم جستجو کنم.
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق
پاسخ
#10
نقل قول:روش تعیین جنسیت با IVF
در این روش تخمک کشی انجام می شود و با اسپرم مرد، تشکیل جنین داده می شود و برای آزمایشگاه ژنتیک فرستاده می شود و ژن های  X و Y مشخص می شود و با توجه به درخواست زوجین جنین انتقال داده می شود. در صد موفقیت در این روش، 50 درصد است. بنابراین زوجین نباید انتظار داشته باشند که صد در صد حاملگی اتفاق بیفتد. اما در صورت حاملگی جنسیت جنین صد در صد همان است که تشخیص داده شده بود.
روش تعیین جنسیت با IUI
این روش ساده تر و کم هزینه تر می باشد. در این روش از داروهایی برای تحریک تخمک ها، به بیمار داده می شود. در روزی که تخمک بالغ شد، عمل تعیین جنسیت با IUI انجام می شود. میزان موفقیت این روش از نظر تعیین جنسیت 75 تا 80 درصد است و میزان باروری 25 تا 30 درصد است.
منبع:
اینجا کلیک کنید

اینکه جنسیت جنین زن باشد یا مرد تحت شرایطی در کنترل پزشکان است و به نظر نمی رسد یک امر ماورایی تلقی شود. برخی شبهات وارده با این پیش فرض صورت می گیرد که تعیین جنسیت جنین امری خارج از کنترل بشر است. در حالیکه تحت شرایطی چنین نیست.
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق
پاسخ
 سپاس شده توسط علی آمنی


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان