امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مساله جدید: حکم پیش فروش ساختمان و ماشین و عدم تعیین قیمت
#1
در بسیاری از قراردادهای پیش فروش اموال،
به علّت طولانی بودن زمان تهیه و تولید،
 ثمن معامله تعیین نمی­ شود
و محاسبه آن به زمان آینده موکول می­ گردد.

در پیش فروش آپارتمان ها و اتومبیل چنین شیوه‌ای رایج است

آیا دلیلی بر صحت چنین معامله ای وجود دارد؟؟
پاسخ
#2
آیا دلیلی بر صحت چنین معامله ای وجود دارد؟؟



چنین معامله ای در فقه تحت عنوان معامله غرری بیان شده است
و عامّه و خاصّه آن را باطل تلقّی می‌کنند
و به حدیث نبوی «نهی النبی (ص) عن بیع الغرر» استناد می­نمایند
و معتقدند یکی از اقسام معامله غرری معامله­ ای است که، جهل به عوضین (ثمن یا مثمن) در آن وجود دارد
 و به عبارتی خریدار نمی­داند، کالای مورد توافق را به کدامین قیمت تملّک خواهد کرد
 (بحرانی، 18، 461؛ علامه حلّی، 1416، 266).

به اعتقاد برخی فقها ثمن باید قبل از عقد معین گردد
و اگر بیعی واقع شود و بعداً تعیین قیمت به عهدة متعاقدین یا ثالث باشد
به علّت وجود غرر صحیح نمی­باشد
(شهید ثانی، 1365، 285)

 همچنین نمی ­توان در معامله تعیین ثمن را به اختیار یکی از متعاملین محوّل کرد
 به طوری که برخی از فقها و حقوقدانان تصریح به بطلان چنین معامله ­ای نموده ­­اند
(شهید ثانی، پیشین، 285؛ محقّق حلّی، 1362، 151؛ کاتوزیان ،1383، 76).
پاسخ
#3
(27-فروردين-1396, 16:40)82036 نوشته: در بسیاری از قراردادهای پیش فروش اموال،
به علّت طولانی بودن زمان تهیه و تولید،
 ثمن معامله تعیین نمی­ شود
و محاسبه آن به زمان آینده موکول می­ گردد.

در پیش فروش آپارتمان ها و اتومبیل چنین شیوه‌ای رایج است

تاریخچه چنین موضوعی در بیع داخلی کشور ما، به ده دهه می رسد. در 19 مرداد سال 1373 شرکت ایران خودرو در اطلاعیه ای خبر داد که متقاضیان خرید پیکان 1600 می توانند با واریز مبلغ 000/500/14 ریال با شرکت قرارداد ببندند.
 در بند دوم شرایط قرارداد مقرر شده بود که ثمن معامله، به هنگام تحویل و حدود یک میلیون ریال کم تر از قیمت روز بازار محاسبه خواهد شد.
شرکت پارس خودرو 8/12/73 اعلام کرد محصولات خود را پیش فروش می کند; با این تفاوت که نه تنها بهای نیسان پاترول و جیپ صحرا مجهول است، بلکه میزان مبلغ قابل کسر از قیمت بازار نیز غیرمعین است.
 در اطلاعیه مذکور آمده است: «ضمنا در زمان تحویل خودرو، تسویه حساب، متناسب با طول زمان تحویل سالانه 20 درصد تخفیف به آن تعلق گرفته و از بهای فروش مصوب [که فعلا مجهول است] کسر خواهد شد.
بهای فروش زمان تحویل نیز مبلغی کمتر از قیمت روز [که آن نیز مجهول است] در زمان تحویل خواهد بود.» دیگر تولید کنندگان خودرو از جمله شرکت سایپا، پارس خودرو، زامیاد و ایران کاوه نیز برای پیش فروش محصولات خود به نظیر چنین روشی روی آورده اند.
پاسخ
#4
(27-فروردين-1396, 16:44)82036 نوشته: آیا دلیلی بر صحت چنین معامله ای وجود دارد؟؟

«عن رفاعة النخاس قال: قلت لابی عبدالله علیه السلام: ساومت رجلا بجاریة فباعنیها بحکمی فقبضتها منه علی ذلک، ثم بعثت الیه بالف درهم، فقلت: هذه الف درهم حکمی، علیک ان تقبلها، فابی ان یقبلها منی، و قد مسستها قبل ان ابعث الیه بالثمن.
فقال: اری ان تقوم الجاریة قیمة عادلة، فان کان قیمتها اکثر مما بعثت الیه کان علیک ان ترد علیه [ن خ: الیه] ما نقص من القیمة، و ان کان ثمنها اقل مما بعثت الیه فهوله.
قلت: جعلت فداک، ان وجدت بها عیبا بعد ما مسستها؟
 قال: لیس لک ان تردها و لک ان تاخذ قیمة ما بین الصحة و العیب منه.»

مفاد روایت آن است که فروشنده و خریدار توافق می کنند بیع انجام شود اما قیمت مبیع را مشتری، بعدا تعیین نماید.
به عبارت دیگر پیش از تشکیل قرارداد بیع و یا همزمان با آن، ثمن معین نیست و تعیین آن به آینده سپرده شده، و انجام آن به مشتری واگذار شده است.
 بر اساس همین توافق، مشتری متاع را تحویل می گیرد و در آن تصرفات مالکانه می کند. سپس مبلغی را به عنوان قیمت برای فروشنده ارسال می دارد; اما فروشنده از پذیرش آن خودداری می کند.
امام علیه السلام چنین حکم می فرماید: قیمت عادلانه (متعارف) متاع معلوم شود. اگر قیمت عادله، از آنچه که خریدار برای مشتری فرستاده، بیشتر است، بر خریدار لازم است مابه التفاوت را بپردازد
 و اگر قیمت عادله، کمتر از قیمت ارسالی است، مابه التفاوت از آن فروشنده است و خریدار حق مطالبه آن را ندارد.
و اگر بعد از تصرف در متاع، معلوم شد معیوب بوده است، نمی تواند به استناد عیب، متاع را به فروشنده رد کند، بلکه تنها راه او، اخذ ارش است.
پاسخ
#5
(27-فروردين-1396, 17:36)82036 نوشته: «عن رفاعة النخاس قال: قلت لابی عبدالله علیه السلام: ....
صاحب حدائق: اجماعی است که در تذکره بر این مساله بر لزوم تعیین ثمن ادعا شده است، و هیچ معارض دیگری جز این اجماع با آن روایت وجود ندارد... و نزد هر آن کس که به چنین اجماعاتی - که فراوان در کلام آنان یافت می شود- هیچ اعتمادی نمی تواند کرد...

و ینبغی ان یراد بالاجماع الذی تقدح مخالفته فیها، اجماع المسلمین قاطبة او اجماع الامامیة مع العلم بدخول المعصوم علیه السلام فی جملة قولهم... و ما لم یعلم دخول قوله فی قولهم فلا عبرة بقولهم و ان کثر القائل... فتنبه... لئلا تقع فی الغلط اغترارا بظاهر الاصطلاح و اعتمادا علی الدعوی » ج 41. ص 35-36.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  فروش تار و آلات موسیقی حسین بن علی 2 5,523 28-دي-1393, 20:46
آخرین ارسال: حسین بن علی
Heart درخواست توضیح:  ایا ساختمان قدیمی دفتر تبلیغات غصبی است ؟ م. مظفری 1 5,092 26-آبان-1393, 22:30
آخرین ارسال: حسین بن علی
Lightbulb ماشین لباس شویی و تطهیر لباس ها حسینی 7 17,876 11-اسفند-1391, 21:28
آخرین ارسال: hadi

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان