امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مساله جدید: قاعده إقتضاء ولا إقتضاء
#1
استاد دام ظلّه در توضیح این قاعده می فرمایند: این قاعده در موردی جاری می شود که یک عنوان حلال ویک عنوان حرام داشته باشیم باین شرط که عنوان حلال عنوان أوّلی و عنوان حرام عنوان ثانوی و عرضی باشد ،در این صورت حکم حرام مقدّم می شود ؛جرا که حلّیت حکم آن عنوان است بنفسه وبا قطع نظر از جهات دیگر و نسبت به حرمت از جهت دیگر لا بشرط است. مثال: أکل الجُبُن حلال - المضِرّ بالبدن حرام و لحم الشاة حلال - لا یجوز التصرّف فی المغصوب.
پاسخ
#2
این مبنی را آیة الله زنجانی دارند و استاد می فرمایند لا یبعد تمامیته
پاسخ
#3
Big Grin 
صور المتصورة لقاعدة الاقتضاء و اللااقتضاء:
فیما اذا کان کلا العنوانین لفعل واحد،4صورت دارد:
الف: ان یکون کلا العنوانین عنوانین اولیین، مثلا: ما اصابه المحرم فهو حلال للمحل، با: ما ذبحه المحرم فهو حرام،(اکرام العالم جائز با اکرام الفاسق حرام)
ب: ان یکون کلا العنوانین عنوانین ثانویین، مثل: هذه المیتة بما انه مضطر الیه حلال، وبما انه مضر للبدن حرام،(ان ما اضطررت الیه فهو حلال، اجتنب ما یضر ببدنک)
ج: ان یکون العنوان الاولی الزامی والعنوان الثانوی ترخیصی: مثل: اکرام العالم واجب با فعل مایضر بک مکروه، (بله !اگر عنوان دوم این بود که فعل ما یضر بک لیس بواجب، آنوقت به ملاک حکومت مقدم بود،)
د: ان یکون العنوان الاولی ترخیصی والعنوان الثانوی الزامی: مثل: اکرام العالم جائز با فعل ما یضر ببدنک فهو حرام، یا: اکل الطعام حلال با الغصب حرام.
استاذ: نحن نقبل هذه القاعدة فی القسم الرابع فقط دون الاقسام الاخر، (خلافا للتطبیقات النائینی) لکن هذا اذا لم یکن حیثیا وظاهرا فی الاقتضاء من حیث واللااقتضاء من حیث آخر، کلزوم احتساب العدة من حیث العقد الاول وان لم یکن لازما من حیث العقد الثانی.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  نحوه جریان قاعده حل از نظر آیت الله سیستانی و آیت الله زنجانی Payam_Khajei 1 64 25-دي-1402, 20:41
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تنقیح مجرای قاعده لو کان لبان ذیل بحث از وجوب تکبیر رکوع Payam_Khajei 0 96 19-آبان-1402, 15:42
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  نکته علمی:  روایتی هست که بتوان با استناد به آن قاعده نفی حرج را اثبات نمود؟؟ حسین بن علی 2 417 3-دي-1400, 11:40
آخرین ارسال: محمد خداپرست
  هیچ آیه ای دلالت بر قاعده نفی حرج ندارد؟ حسین بن علی 1 746 29-آذر-1400, 12:16
آخرین ارسال: rezakhadem110
  انکار قاعده «تقدیم ما حقّه التأخیر یفید الحصر» عرفان عزیزی 5 1,723 29-بهمن-1399, 22:43
آخرین ارسال: 1972392352
  جریان قاعده سوق در مورد مسلمان غیر مقید مومن 0 1,863 30-آذر-1397, 19:38
آخرین ارسال: مومن
  مفاد قاعده ی من ادرک :توسعه در وقت یا امتثال سید رضا حسنی 2 5,391 1-خرداد-1396, 14:06
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  «تقریر»  بررسی قاعده من ادرک shahed 0 3,804 19-ارديبهشت-1396, 22:14
آخرین ارسال: shahed

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان