امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
دیدار با فقها (دیدار با آیت الله سید علی سبزواری)
#1
این دیدار در نجف اشرف در تاریخ 21 مرداد 1396 صورت پذیرفت.

باسمه تعالی
ایشان در این جلسه نکاتی را بیان فرمودند:
دو رکن اصلی برای طلاب تقوی و تحصیل است و این دو باید با هم باشد. اگر تقوا داشته باشید، علوم شما هم بهتر و مفید تر خواهد بود. در تقوا در هر مرتبه ای هستیم باید سعی کنیم بالاتر برویم. لذا در روایت هست که مومن دائما در هجرت است از کمالی به کمال دیگر پیش می رود. این نکته مهمی است.
مطلب دیگر اینکه در علوم مخصوصا فقه خیلی دست برده شده است. آقای خمینی به حق فرمود: ما فقه جواهری می خواهیم. پدرم می گفت: هر کس فتوای خلاف مشهور می داد، اصلا نقل نمی کردیم. فقه تعبدیات است نباید تعدی کنیم تا مبادا رای در فقه داخل شود. رای مردود است. اهتمام دهید به مطالعه کتب متقدمین که هیچ کس به جایی نمی رسد الا به مطالعه کتب متقدمین تا اینکه مواضع مشهور را متوجه بشویم. اقتصار به کتب حدیث نکنید. اگر اقتصار کنید دیگر نمی توانید عبارات متقدمین را بفهمید.
عمر را ضایع نکنید. فقط به درس اعتماد نکنید و به مطالعه کتب متقدمین مثل ریاض بپردازید حتی مباحثه کنید. بالاتر مصباح الفقیه محقق همدانی است که هم تحقیق دارد و هم روش علما را نسبت به فقه به ما می رساند. آقای خویی مکتب رجالی اش کلّا خلاف متقدمین است. هرچه گفتند قبول نکنید، تحقیق کنید و ببینید طریق علما چه بوده است.
بعد از آن خیلی به قرآن و اخبار اهل بیت علیهم السلام اهمیت دهید. پدر ما خیلی به اخبار اهتمام داشت. روایت عدل قرآن کریم است. اکنون در حوزه ها اهتمام به روایت کم شده است. وصیت پدر ما، مطالعه اخبار و حفظ آن ها بوده است. پدر ما مسلکی داشتند که اسانید را با متون اخبار می سنجیدند. نه متون اخبار را با بررسی اسانید موجه بسازند. لحن کلام اهل بیت را متوجه می شدند که این روایت از چه معصومی صادر شده است. اسانید را به متون تعیین کنید؛ مثل مرحوم فیض و کاشف الغطا که این گونه بودند.
این علم موهبتی است از خداوند که بسیار زحمت می خواهد. هر کس نمی تواند. باید با روایات اهل بیت مانوس بود. علمای ما قائل به وثاقت صدور بودند نه وثاقت راوی. یعنی این روایت اسبابی دارد که به امام نسبت بدهیم یا خیر؟ الا امثال صاحب مدارک و آقای خویی ولی غیر از این ها موثوق الصدوری هستند نه اینکه فقط اعتماد به راوی کنند. عزیزان عمرتان را هرد ندهید و با کتب متقدمین مانوس باشید و الا به جایی نمی رسید. کتاب های جدید را در رتبه بعدی قرار دهید و در درجه اول کتاب های متقدمین را بنگرید.
مرحوم کاشف الغطا فقیه واقعی بودند.فقه علاوه بر اکتسابی بودن، موهبتی نیز هست. فقه و ذوق را جمع کرده بود. ایشان در زمان فتحعلی شاه وارد اصفهان شدند. در آن وقت در اصفهان بیشتر به فلسفه و عرفان می پرداختند. علمای اصفهان می خواستند ایشان را امتحان کنند. سوالاتی آوردند و فردای آن روز ایشان جواب کامل سوالات را آورند. پرسیدند: مگر شما فلسفه خوانده اید؟ ایشان می گوید: همه چیز در روایات اهل بیت است.
پدرم نیز بسیاری از روایات را حفظ بود و به مطالعه آن ها می پرداخت. مصادر ایشان در تفسیر، مجمع البیان و مفردات بود. المیزان را هم می خواندند. ما منتخب از تفاسیر را مطالعه می کردیم و در اختیار ایشان قرار می دادیم و ایشان تفسیر می نوشتند. ایشان سه ساعت در طول شبانه روز می خوابیدند. قلیل الکلام و المنام و الطعام بودند.
عزیزان تا می توانید روایات را بخوانید و بفهمید و حفظ کنید و اول سراغ اسناد نروید. اول سراغ خود احادیث بروید. بعدا سراغ اسناد بروید. هرچه از کتاب اخبار به دستتان می رسد از حدیث مطالعه کنید.
حضرت آقا در مهذب الاحکام می گوید: روایاتی در استحباب کسب رزق داریم و همچنین در تحصیل علم. ایشان می فرمودند: اهل علم اگر به خدا واگذار کنند، خودش اهل علم را تامین می کند. ما در کودکی شاید ماهی یک بار هم گوشت نمی خوردیم. اصلا شهریه نبوده است. ما با این وضع زندگی می کردیم. هر شش ماه مجبور بودیم خانه را عوض کنیم. روزی پدرم نزد مولا رفت و گفتند که من منزلی اجاره ای می خواهم که در آن سکونت بلند مدت داشته باشم. در خانه بعدی 27 سال ماندیم. ایشان اصلا ملک نداشتند. واقعا موهبت هایی از حضرت امیر علیه السلام می رسید. آن ها چه می کشیدند عجیب است.
توکل به خدا کنید و اصلا اهتمام به دنیا نداشته باشید و عمر خود را ضایع نکنید. پدرم هر روز نماز جعفر طیار می خواندند. در هر ماه سه دور ختم قرآن داشتند و مرتب اهل دعا بودند. ایشان بر خلاف آقای قاضی، طریقه شان ذکری نبود. بلکه اخلاص و عمل و انقطاع الی اللهی بودند. ایشان در تفسیر می گفتند: اسم اعظم ذکر نیست؛ بلکه هر ذکری را اگر با حالت انقطاع و اخلاص بگویید، همان اسم اعظم است. می فرمایند: «و قد جرّبت کثیرا»
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  هیچ توجیهی برای خدعه علی(کرم الله وجهه)نمیتوان کرد آسدهادی 17 31,628 11-فروردين-1402, 14:38
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  فتوای جالب آیت الله شبیری پیرامون حد لواط. عرفان عزیزی 1 1,039 1-فروردين-1400, 15:09
آخرین ارسال: علاوی
  «کتاب شناسی»  تقريرات ميرزا حبیب الله رشتی از درس شیخ انصاری tallebelm 0 2,091 10-ارديبهشت-1398, 18:05
آخرین ارسال: tallebelm
Information واکنش آیة الله العظمی بروجردی به ولایت فقیه در نماز جمعه سید محمد صادق رضوی 7 10,269 7-ارديبهشت-1397, 23:28
آخرین ارسال: میرزا رضا نائینی
  شروع کتاب البیع توسط ایت الله سید احمد مددی الموسوی السید 1 4,340 14-اسفند-1396, 19:18
آخرین ارسال: 89194
  دیدار با فقها (دیدار با آیت الله ایروانی) meisam 0 3,506 15-شهريور-1396, 08:29
آخرین ارسال: meisam
  دیدار با فقها (دیدار با آیت الله آل راضی) meisam 0 3,279 15-شهريور-1396, 08:27
آخرین ارسال: meisam
  دیدار با فقها (دیدار با آیت الله محمد سند) meisam 0 3,552 15-شهريور-1396, 07:53
آخرین ارسال: meisam
  دیدار با فقها (دیدار با آیت الله فیاض) meisam 0 3,201 14-شهريور-1396, 20:39
آخرین ارسال: meisam
  دیدار با فقها (دیدار با آیت الله بشیر النجفی) meisam 0 3,577 14-شهريور-1396, 20:36
آخرین ارسال: meisam

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان