24-آذر-1396, 23:59
یکی از مرجحات دلالیه در عامین من وجه این است که اگر از تقدیم احد العامین من وجه الغاء عنوان در آن دلیل دیگر لازم میآید، آن دلیل آخر میشود کالنص. مثال معروفش این است:
کل شیء یطیر فلابأس ببوله و خرئه خب این نسبتش با اغسل ثوبک من ابوال ما لایؤکل لحمه عموم من وجه است، نسبت به پرنده حرامگوشت. اطلاق کل شیء یطیر فلابأس ببوله و خرئه میگوید بول پرنده حرامگوشت پاک است، اطلاق غسل ثوبک من ابوال ما لایؤکل لحمه میگوید نجس است. چون او هم اعم است از پرنده حرامگوشت و غیر پرنده حرامگوشت. در خصوص پرنده حرامگوشت نسبت عموم من وجه است. اما گفتند باید کل شیء یطیر را مقدم کنیم و بگوییم پرنده حرامگوشت بولش پاک است. برای اینکه اگر حمل کنیم کل شیء یطیر را بر پرنده حلالگوشت، دیگه پرنده بودن خصوصیت ندارد. کل ما یجوز أکل لحمه فلابأس ببوله، چه پرنده حلالگوشت باشد چه غیر پرنده حلالگوشت باشد. پرنده بودن حلالگوشت چه خصوصیتی دارد؟ پس برای اینکه عنوان طیر لغو نباشد باید بگوییم قابل تخصیص نیست.
نکته اش اینست که امر دائر است بین تقدیم یک عنوان و یا الغاء و طرح یک عنوان. همان نکته ای که در تقدم خاص بر عام وجود دارد در آنجا میگویید امر دائر است بین طرح یک عنوان در خطاب خاص، لاتکرم العالم الفاسق و یا صرفا آن خطاب اکرم کل عالم را تقیید بزنیم، آن عنوان عالم بشود جزء الموضوع، جزء دیگر موضوع بشود عادل. عرف میگوید جزء الموضوع بودن که مستهجن نیست، ولی الغاء یک عنوان مستهجن است. برای همین خاص بر عام مقدم میشود حالا اگر عامین من وجه بود همین محذور بود که اگر ما بخواهیم این عام من وجه را مقدم کنیم بر عام دیگر آن عام دیگر عنوانش الغاء میشود نه اینکه جزء الموضوع میشود. کل شیء یطیر اگر بخواهد حمل بشود بر پرنده حلالگوشت بقیه انواع حلالگوشتها هم بولشان پاک است قطعا. ادله خاصه دارد. آن وقت دیگه یطیر الغاء میشود عنوانش نه اینکه جزء الموضوع بشود.
کل شیء یطیر فلابأس ببوله و خرئه خب این نسبتش با اغسل ثوبک من ابوال ما لایؤکل لحمه عموم من وجه است، نسبت به پرنده حرامگوشت. اطلاق کل شیء یطیر فلابأس ببوله و خرئه میگوید بول پرنده حرامگوشت پاک است، اطلاق غسل ثوبک من ابوال ما لایؤکل لحمه میگوید نجس است. چون او هم اعم است از پرنده حرامگوشت و غیر پرنده حرامگوشت. در خصوص پرنده حرامگوشت نسبت عموم من وجه است. اما گفتند باید کل شیء یطیر را مقدم کنیم و بگوییم پرنده حرامگوشت بولش پاک است. برای اینکه اگر حمل کنیم کل شیء یطیر را بر پرنده حلالگوشت، دیگه پرنده بودن خصوصیت ندارد. کل ما یجوز أکل لحمه فلابأس ببوله، چه پرنده حلالگوشت باشد چه غیر پرنده حلالگوشت باشد. پرنده بودن حلالگوشت چه خصوصیتی دارد؟ پس برای اینکه عنوان طیر لغو نباشد باید بگوییم قابل تخصیص نیست.
نکته اش اینست که امر دائر است بین تقدیم یک عنوان و یا الغاء و طرح یک عنوان. همان نکته ای که در تقدم خاص بر عام وجود دارد در آنجا میگویید امر دائر است بین طرح یک عنوان در خطاب خاص، لاتکرم العالم الفاسق و یا صرفا آن خطاب اکرم کل عالم را تقیید بزنیم، آن عنوان عالم بشود جزء الموضوع، جزء دیگر موضوع بشود عادل. عرف میگوید جزء الموضوع بودن که مستهجن نیست، ولی الغاء یک عنوان مستهجن است. برای همین خاص بر عام مقدم میشود حالا اگر عامین من وجه بود همین محذور بود که اگر ما بخواهیم این عام من وجه را مقدم کنیم بر عام دیگر آن عام دیگر عنوانش الغاء میشود نه اینکه جزء الموضوع میشود. کل شیء یطیر اگر بخواهد حمل بشود بر پرنده حلالگوشت بقیه انواع حلالگوشتها هم بولشان پاک است قطعا. ادله خاصه دارد. آن وقت دیگه یطیر الغاء میشود عنوانش نه اینکه جزء الموضوع بشود.