امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مساله جدید: تقسیم اماره در نظر آقای سیستانی به ادراکیه و احساسیه
#1
آقای سیستانی فرموده اند ما دو نوع اماره داریم:
 یک: اماره ادراکیه که به نکته کشف ادراکی از واقع است مثل اقرار که در نظر عقلاء کشف ادراکی دارد از واقع.
دو: اماره احساسیه که کشف احساسی دارد از واقع یعنی شخصی که مواجه می شود با این اماره احساسیه، احساس می کند که اینجا واقع هست بدون اینکه جزم یا ظن به آن داشته باشد.
مثلا شما یک آقایی را در جوانی که می دیدید خیلی آدم خوبی بود بعد از سالها که او را ندیدید الان هم که او را می بینید تصور یک انسان مهربان و مؤمن می کنید، اما از شما بپرسند که شما مطمئنید که آن آقا هنوز هم آدم خوبی است؟ می گوئید احساسم این است ولی مطمئن نیستم و یا گاهی شما در جلسه اول که با یک شخصی بحث علمی می کنید می بینید چیزی بارش نیست تا آخر عمرش تصور یک انسان جاهل از او در ذهن شما هست، به این می گویند کشف احساسی.
در این مثال ها کشف ادراکی نیست که شما به لحاظ قوه مدرکه درک کنید که او اینطور هست.
در نظر ایشان استصحاب هم یعنی اطمینان احساسی، یعنی احساس می کنند که همان وضع سابق ادامه دارد. اما اگر بیائی با او بحث کنی که شما از کجا می گوئی که وضع سابق ادامه دارد نمی تواند یک دلیل قانع کننده ای بیاورد، احساس منشأ آرامش او شده نه ادارک. همچنین در قاعده ید هم ایشان می فرمایند شما وقتی می بیند که شخصی چند تا خانه دارد می گوئید عجب آدم پولداری است، اصلا احساستان این است که او پولدار و ثروتمندتر است از شما، چون شما یک خانه هم تهیه نکردید ولی او چند تا خانه دارد و ممکن است ظن هم حاصل نشود برای اینکه ظن تابع غلبه است آن هم در صنف نه در جنس مثلا آن شخص یک کارگر است شما نسبت به این صنف چه غلبه ای دارید بر اینکه این خانه های گرانقیمت ملک این صنف کارگر است؟ اما وقتی صحبت می شود می گوئید عجب این آقا ثروتمند است.
پاسخ
 سپاس شده توسط مسعود عطار منش
#2
آیا ثمره ای هم بر این تفکیک مترتب است ؟
پاسخ
#3
به نظر با این بیان استصحاب هم میتواند اماره باشد
البته حجیت اماره احساسیه معلوم نیست
پاسخ
 سپاس شده توسط مسعود عطار منش
#4
مطلب منقول از آقای سیستانی واضح نیست. این که احساس می کنم چیزی را اما به آن ظن هم ندارم چه معنایی دارد؟ استاد در مثال اول این گونه فرموده اند که "احساسم این است ولی مطمئن نیستم" اما مدعی این بود که حتی ظن هم ممکن است نباشد. آیا می شود گفت "احساسم این است اما حتی ظن هم ندارم"؟؟
بله می شود تفکیک دیگری را طرح کرد و شاید مراد همین باشد که حالات ذهنی قطع و ظن، گاهی معلل است و گاهی مدلل. یعنی گاهی به نکته ی استدلالی قطع حاصل می شود و گاهی بدون نکته ی استدلالی و صرفا پدیده ای باعث حصول ظن در نفس می شود نه این که غلبه باعث ظن شده باشد.
به تعبیر دیگر یک ظن محاسباتی داریم و یک ظن روانی.
پاسخ
 سپاس شده توسط حسین بن علی ، مسعود عطار منش ، سید محسن حائری


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  اشکال آقای خویی در اجماع تشرفی Payam_Khajei 0 145 4-اسفند-1402, 13:09
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  تفصیل آقای بروجردی در حجیت اجماع حدسی Payam_Khajei 0 33 4-اسفند-1402, 11:44
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  اشکال آقای خویی در رجوع به اهل خبره(مثل لغوی) در امور حسیه Payam_Khajei 0 65 27-بهمن-1402, 21:33
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  قول آقای داماد و آقای زنجانی به اصل ثانوی در علم اجمالی Payam_Khajei 0 88 1-دي-1402, 16:36
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  وضع حروف نداء برای ندای تکوینی در نظر شهید صدر و آقای سیستانی مهدی منصوری 0 1,175 28-آذر-1398, 17:42
آخرین ارسال: مهدی منصوری
  تقسیم حروف به سه قسم در کلام استاد شهیدی مهدی منصوری 0 1,123 12-آذر-1398, 19:52
آخرین ارسال: مهدی منصوری
  کلام آیت الله سیستانی در مورد اندماجی بودن معنای اسمی در حروف مهدی منصوری 0 1,179 12-آذر-1398, 19:46
آخرین ارسال: مهدی منصوری
  نقد نظریه آیت الله سیستانی نسبت به تفصیل در مسئله نسخ سید رضا حسنی 0 1,794 30-دي-1397, 15:39
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  مراد از مخالفت با کتاب در کلام آیت الله سیستانی و نقد آن سید رضا حسنی 0 1,935 14-دي-1397, 18:05
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  بیان آقای سیستانی در کیفیت اجرای قرعه ( لحاظ احتمال در اجرای قرعه) مهدی منصوری 0 2,583 15-بهمن-1396, 19:43
آخرین ارسال: مهدی منصوری

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان