امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
«رجال» بررسی راههای اثبات وثاقت مسعده بن صدقه
#1
مرحوم بروجردی ادعا می‌‌کرد که مسعدة بن صدقة با مسعدة بن زیاد یکی است که اسم کاملش مسعده بن صدقه بن زیاد است که گاهی منسبوش می کرده اند به پدرش می گفتند مسعدة بن صدقه و گاهی منسبوش می کردند به جدش می گفتند مسعدة بن زیاد. مسعدة بن زیاد هم که قطعا توثیق دارد.آقای زنجانی هم همین را تقویت می کند.
 آقای بروجردی این شاهد را هم ذکر می کنند که هارون بن مسلم خیلی روایت دارد از هردو، بلکه یک روایتی هم نقل می کند هارون بن مسلم عن مسعدة بن صدقة عن زیاد. آقای بروجردی می فرماید این عن زیاد اشتباه است بلکه بن زیاد است، در بعض نسخ کافی هم بن زیاد است. خب وقتی شد مسعدة بن صدقة بن زیاد ادعای ایشان ثابت می شود
و لکن به نظر ما اینها در حدی نیست که وثوق آور باشد. خصوصیات این دو هم با هم فرق می کند
در رجال نجاشی راجع به مسعدة بن صدقه می گوید العبدی، راجع به مسعدة بن زیاد می گوید الربعی. شیخ راجع به مسعدة بن صدقه می گوید عامیٌّ، ودر رجال بعد از ذکر مسعدة بن صدقة می گوید مسعدة بن زیاد، هر دو را ذکر می کند که نشان می دهد دو نفر می دانسته است
یا شیخ در رجالش در اصحاب امام صادق علیه السلام می گوید: مسعدة بن صدقة العبدی البصری، اما راجع به مسعدة بن زیاد می گوید الکوفی.
انصاف این است که ما نمی توانیم جزم پیدا کنیم که اینها یکی بوده اند هم به او کوفی گفته اند و هم بصری، و هم به او ربعی گفته اند و هم عبدی.
بعضی از آقایان از فضلاء‌ کتابی نوشتند فی اتحاد المساعد. گفتند چهار تا مسعدة داریم مسعده بن صدقه، مسعدة بن زیاد، مسعدة بن یسع، مسعدة بن اسمع این‌ها همه یکی هستند که به نظر ما اثبات این مطلب مشکل است
آقای خوئی هم می‌‌فرمود مسعدة بن صدقة ثقه است چون در تفسیر قمی وارد شده و رجال تفسیر قمی ثقات هستند بخاطر توثیق عامی که در دیباجه تفسیر آمده است که آنچه که ثقات نقل کرده‌اند من در این کتاب می‌‌آورم. البته ما قبول نداریم این توثیق عام را چون تفسیر قمی را می‌‌گوییم مشتمل است بر چند کتاب تفسیر و فقط کتاب تفسیر علی بن ابراهیم قمی نیست و دیباجه هم معلوم نیست از خود علی بن ابراهیم قمی باشد، شخصی دیگری شاید دیباجه را نوشته چون بعد از این‌که این دیباجه تمام می‌‌شود تازه می‌‌گوید حدثنا ابوالفضل العباس قال حدثنا علی بن ابراهیم القمی که اولا خود این کسی که حدثنا ابوالفضل العباس را می‌‌گوید معلوم نیست چه کسی هست؟ ثانیا خود این ابوالفضل العباس معلوم نیست چه کسی است و این دیباجه را شاید همین راوی متاخر نوشته که ما نمی‌دانیم کیست!
یا قبلا آقای خوئی می فرمود که مسعدة بن صدقة از رجال کامل الزیارات است، آنجا هم ابن قولویه می گوید که ما از ثقات نقل می کنیم. بعد آقای خوئی عدول کرد و خوب کاری هم کرد که عدول کرد، فرمود فقط مشایخ بلاواسطه ابن قولویه ثقه هستند، و مسعدة بن صدقة جزء مشایخ بلاواسطه ابن قولویه نیست.
ما به نظرمان از دو راه می شود مسعده را توثیق کرد
یک: در احکام شرعیه الزامیه اجلاء اصحاب از او نقل حدیث کردند، ‌در احکام الزامیه فقهیه. یک وقت احکام استحبابیه است، یک وقت تاریخ است، عقائد است که برای وصول علم نقل حدیث می‌‌کنند، او مهم نیست، اما احکام الزامیه فقهیه اکثار کنند اجلاء روایتی را از شخصی، مثل هارون بن مسلم و حمیری که از اجلاء قمیین هست خب این ظاهرش این است که ثقه بوده از نظر او و الا کتابش را نمی‌آمد موهوم کند از نقل یک شخص ضعیف.
دو: قدماء برای احراز وثاقت روات متن شناسی می کردند، یعنی می آمدند روایات یک شخص را کنار هم می گذاشتند می دیدند روایت خیلی روایت شسته ورفته ای است حرف شاذ در آن نیست، وثوق پیدا می کردند به اینکه این روای، راوی حسابی بوده است. راجع به مسعدة بن ثقه همین ادعا شده است و این به نظر ما بعید هم نیست.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  نقد تمسک به انسداد صغیر در اثبات حجیت قول لغوی Payam_Khajei 3 130 12-اسفند-1402, 14:11
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تمسک به عموم تعلیل آیه نبأ برای اثبات حجیت شهرت فتوائیه Payam_Khajei 0 48 5-اسفند-1402, 23:01
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  تمسک به فحوای حجیت خبر ثقه در اثبات حجیت شهرت فتوایی(تهافت در کلام بحوث) Payam_Khajei 0 52 5-اسفند-1402, 23:00
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  بررسی سیره عقلاء در رجوع جاهل به اهل خبره در صورت عدم وثوق Payam_Khajei 3 109 2-اسفند-1402, 21:52
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  کلام شهید صدر در اثبات اصاله الثبات (استصحاب قهقرایی) Payam_Khajei 2 123 2-اسفند-1402, 12:04
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  استدلال عامه به آیه من یشاقق الرسول برای اثبات حجیت اجماع Payam_Khajei 1 67 29-بهمن-1402, 07:36
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  بررسی حجیت قول لغوی از باب حجیت خبر، نه حجیت قول خبره Payam_Khajei 0 34 27-بهمن-1402, 21:34
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  امکان تمسک به سیره متشرعه در اثبات حجیت ظهور مع عدم الوثوق Payam_Khajei 0 38 25-دي-1402, 14:41
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  تمسک به اصل برائت برای اثبات آثار شرعی موضوع Payam_Khajei 5 192 13-آذر-1402, 21:04
آخرین ارسال: خیشه
  طرق اثبات وثاقت مسعدة بن صدقة Payam_Khajei 3 250 3-آذر-1402, 12:34
آخرین ارسال: مسعود عطار منش

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان