امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
«رجال» اشکال و جوابی در اعتبار مراسیل این ابی عمیر!
#1
ما وفاقا للسید السیستانی والسید الزنجانی مراسیل ابن ابی عمیر را مثل مسانیدش قبول داریم.
اشکال شده که علم داریم که ابن ابی عمیر از برخی افراد ضعیف نقل حدیث کرده است و شاید در این موارد ارسال هم از همان فردی نقل کرده است که ضعیف است مثل وهب بن وهب مثلا.
جواب اینست که ما نسبت به لایرسلون الا عن ثقة علم نداریم به تخصیص. لایرون الا عن ثقة می گوئیم الا این روایت از ضعیف در این باب. اما اینکه دیگر بخواهد از این ضعیف مطلقا نقل کند هر کجا که بود مسندا أو مرسلا، نه این ثابت نیست. قدر متیقن این است که لایروی الا عن ثقة نسبت به این روایتی که ثابت شده که ابن ابی عمیر نقل کرده از فلان ضعیف تخصیص خورده است در مابقی موارد مشکوک تمسک می کنیم به عموم لایروی الا عن ثقة.
ویا ممکن است بگوییم که ابن ابی عمیر از التزامش به نقل از ثقات رفع ید نکرده بلکه فکر می کرد این راوی آدم ثقه ای است و از او نقل حدیث کرد نتیجه اینست که توثیق ابن ابی عمیر نسبت به این شخص با تضعیفی که دیگران کرده اند برای این شخص تعارض می کند اما در مواردی که مرسله نقل کرده راوی را نمیشناسیم و وقتی ابن ابی عمیر می گوید که عن رجل کأنه گفته عن رجل ثقة عندی لذا شک می کنیم اصلا این توثیق معارض دارد یا ندارد و در شک در وجود معارض یا به عموم دلیل حجیت خبر ثقه أخذ می کنیم یا استصحاب می کنیم عدم وجود معارض را لذا مراسیل او برای ما حجت است
پاسخ
#2
قسمت اوّل کلام استاد شهیدی (دام ظله) محل تأمّل است؛ زیرا ظاهر این است که ابن ابی عمیر به خاطر فراموش کردن کسی که روایت را از گرفته روایت را مرسل ذکر می کند نه اینکه با علم به آن شخص نام او را حذف نماید.
بنابر این تمسک به عام در شبهه مصداقیه مخصص خواهد شد.
پاسخ
 سپاس شده توسط حسین .
#3
به نظر می رسد اشکال این دوست عزیز تمام نمی باشد چرا که حتی اگر نام  شخص مذکوئ را فراموش کرده باشد منافاتی با احراز وثاقت او توسط ابن ابی عمیر ندارد فرض کنید من بنای دائمی و قطعی دارم که از غیر ثقه نقل نکنم ولی در عین حال بنای جدی ندارم که نام تمام ثقاتی را که از آنها تحمل روایت می کنم حفظ کنم پس اگر از من بپرسند آیا از ثقه نقل کردی می گویم قطعا بله ولی در عین حال نام او را فراموش کرده ام .
پاسخ
#4
اشکال این دوست عزیز در وجود علم احمالی به غلط بودن ادعای ابن ابی عمیر ست که در مورد مرسلات او مانع از اخذ به مرسلاتش میشود چون قطعا او از ضعیف نقل دارد و این مرسله شاید مشتمل بر نقل از ضعیف باشد
لکن استاد بعد از درس به این اشکال جواب دادند که شهادت او به نقل از ثقه مانع از تنجز این علم اجمالی میشود
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  بررسی اشکال مانعیت عجز عرفی از تقیید در تمسک به اطلاقات و عمومات در موضوعات مستحدثه میرزا مرتضی 0 371 4-خرداد-1401, 22:40
آخرین ارسال: میرزا مرتضی
  اشکال به مرحوم سید یزدی در یازده عدد دانستن واجبات نماز حسین بن علی 0 592 18-شهريور-1399, 12:58
آخرین ارسال: حسین بن علی
  اشکال به مرحوم امام در بحث استصحاب عدم ازلی حسین بن علی 2 3,029 10-اسفند-1397, 21:50
آخرین ارسال: javad mog
  عدم اعتبار احادیث مرسله در نهج البلاغه حسین بن علی 5 6,096 8-بهمن-1397, 16:23
آخرین ارسال: محمد 68
  اشکال:  عدم اعتبار شهادت کلینی وصدوق و ... به صحت روایت حسین بن علی 0 1,807 23-دي-1397, 21:01
آخرین ارسال: حسین بن علی
  اشکال به معممیت علت و حکمت فقه جواهری 3 5,236 29-فروردين-1397, 07:10
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  بررسی اعتبار کتاب عوالی اللئالی فقه جواهری 2 5,221 2-بهمن-1396, 13:12
آخرین ارسال: 82036
  بررسی اعتبار کتاب تفسیر قمی و دیباجه آن!! فقه جواهری 2 4,903 29-دي-1396, 02:55
آخرین ارسال: حسین بن علی
  فرق بین اعتبار وتنزیل سید محمود فریمانه 0 3,872 22-اسفند-1391, 10:23
آخرین ارسال: سید محمود فریمانه

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان