نظرسنجی: آیا امر به استغفار بعد از انجام فعلی دلالت بر حرمت دارد؟(وقتی قرینه ای در کلام نیست)
این نظرسنجی بسته شده است.
بله
50.00%
5 50.00%
خیر
50.00%
5 50.00%
مجموع 10 رای 100%
* چنانچه به گزینه‌ای رای داده اید، با علامت ستاره مشخص گردیده است. [نمایش نتایج]

امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
آیا امر به استغفار بعد از انجام فعلی دلالت بر حرمت دارد؟
#1
استاد می فرمایند که امر به استغفار بعد از ارتکاب فعلی(حتی اگر از امر به استغفار وجوب آن را بفهمیم) دلالت برحرمت فعلی نمی کند. شاید دلالت بر حرمت شأنی داشته باشد.یعنی راوی به امام می گوید کسی فلان کار را انجام داد و حضرت می فرمایند استغفار کند. ویا راوی می گوید فلان کار را کردم حضرت می فرمایند استغفار کن.
پاسخ
 سپاس شده توسط سید علی ، سید حسینی
#2
شرح عبارت آقای وکیلی
استاد می فرمایند که امر به استغفار صرفا دلالت بر وجود حزازت می کند نه حرمت عمل. مثلا به پیامبر اکرم که خطاب می شود استغفار کن به خاطر حزازتی است که از معاشرت با بسیاری افراد در نفس پیامبربه وجود می آید و لو این که این معاشرت در تزاحم با اغراض دیگر واجب هم باشد.
پس اگر در روایتی در مورد انجام عملی به فاعل امر به استغفار شد نه دلالت بر حرمت فعلی آن عمل دارد نه حرمت شانی. حرمت شانی یعنی این که ولو این شخص به خاطر نسیان یا اضطرار یا غیره مرتکب گناه نشده ولی این عمل بر فاعل مختار حرام است.
پاسخ
 سپاس شده توسط وکیلی
#3
تکمله:
ولو حزازت ناشی از ارتباط با خلق کما فی شان النبی صلی الله علیه واله، لان الاستغفار هو اتخاذ المغفر الذی یستعمل فی الحرب لغفر الراس،
لکن یحتمل ان یقال انه لفرض عصمة الانبیاء والائمة علیهم السلام، ولا یاتی فی حق غیرهم
پاسخ
#4
نظر حضرت آیة الله شبیری این است که امر به استغفار بعد از عملی دلالت بر حرمت آن عمل دارد. بله در مورد انبیا و خصوصا پیامبر اکرم مسئله متفاوت است و این ظهور وجود ندارد. اما اگر یک انسانی عملی را مرتکب شود و حضرت بفرمایندکه از این عملت استغفار کن اگر قرینه ای در کار نباشد ظهور در حرمت آن عمل دارد. اگر عمل شخص حرام نباشد سریعا جوا ب می دهد مگر من چه کردم که استغفار کنم. مگر گناهی مرتکب شده ام.
پاسخ
 سپاس شده توسط ابوعلی ، وکیلی
#5
(27-بهمن-1391, 01:10)العبد نوشته: نظر حضرت آیة الله شبیری این است که امر به استغفار بعد از عملی دلالت بر حرمت آن عمل دارد. بله در مورد انبیا و خصوصا پیامبر اکرم مسئله متفاوت است و این ظهور وجود ندارد. اما اگر یک انسانی عملی را مرتکب شود و حضرت بفرمایندکه از این عملت استغفار کن اگر قرینه ای در کار نباشد ظهور در حرمت آن عمل دارد. اگر عمل شخص حرام نباشد سریعا جوا ب می دهد مگر من چه کردم که استغفار کنم. مگر گناهی مرتکب شده ام.

باسم الله و بالله
عرض می کنم که این مساله شبیه به بحث از دلالت لعن بر حرمت فعل است که بزرگانی چون سید خوئی(ره) و تلمیذه المیرزا جواد تبریزی (ره) و دیگران در یکی از مسائل مکاسب محرمه به آن پرداخته اند و عدم دلالت را نتیجه گرفته اند و این گونه موضوعات از مسائل سیال در فقه است که نیاز به تحقیق و تنقیح دارد.
اگر لعن که عرفا اشد از امر به استغفار است فی حد نفسه دلالت بر حرمت نداشته باشد، به طریق اولویت امر به استغفار نیز چنین است.
و از مواردی که موید عدم دلالت استغفار بر حرمت است استغفار جامع و مفصلی است که امیر المومنین (ع) آن را به اعرابی آموختند و بسیاری از فرازهای آن استغفار از مکروهات و حتی مباحات ظاهریه محرم الواقع است.
دقت کنید که استغفار مزبور استغفار خود حضرت (ع) نیست که استثناء قلمداد شود بلکه امر به استغفار به بادیه نشینی است
علامه العلم کثره العباده
پاسخ
#6
امر به استغفار دلالت بر قبح فعل مي کند و قبح اعم از حرمت و کراهت است. پس از اين جهت با استاد معظم موافقم که امر به استغفار دلالت بر حرمت نمي کند. ولي از اين جهت با فرمايش ايشان مخالفم که فعل، قبح فعلي نداشته باشد. بخصوص در مورد مکلّف عادي که انجام مباحات هرچند ترک اولي باشد، براي آنها قبحي ندارد. پس امر به استغفار حداقل دلالت بر کراهت دارد.
پاسخ
#7
به نظ می رسد فرمایش آقای شبیری اصح باشد زیرا این یک بحث عرفی است و ما باید ببنیم عرف در نوع موارد بدون وجود قرینه از امر به استغفار جه می فهمد. و به نظر میرسد اکنون عرف اول چیزی که می فهمد حرمت است زیرا معنای استغفار طلب بخشش است و نوع افراد تنها در مواردی که خود را مستحق عقاب می دانند حکم به لزوم طلب بخشش می کنند و این تنها در ترک واجب یا اتیان حرام صادق است
پاسخ
#8
به نظ می رسد فرمایش آقای شبیری اصح باشد زیرا این یک بحث عرفی است و ما باید ببنیم عرف در نوع موارد بدون وجود قرینه از امر به استغفار جه می فهمد. و به نظر میرسد اکنون عرف اول چیزی که می فهمد حرمت است زیرا معنای استغفار طلب بخشش است و نوع افراد تنها در مواردی که خود را مستحق عقاب می دانند حکم به لزوم طلب بخشش می کنند و این تنها در ترک واجب یا اتیان حرام صادق است
پاسخ
#9
بعید نیست گفته شود در لسان روایات و کلمات معصومین ع استغفار و امر به آن به صورت اعم از لزومی و ذی رجحان استعمال شده است. بدین ترتیب با امر به استغفار تنها رجحان استغفار (و نه قبح فعل و لو در حد کراهت) استفاده می شود و لو اینکه بگوئیم در عرف از امر به استغفار حرمت فعل را استفاده می کنند.

پس برداشت کراهت یا حرمت فعل نیازمند قرینه است لا العکس تا بگوئیم در فرض فقدان قرینه بر خلاف، حرمت استفاده می شود.

البته این ادعا نیاز به قرائت همه روایات استغفار و انضمام شم الفقاهه است.
[b]العلم نور یقذفه الله فی قلب من یشاء[/b]
پاسخ
#10
Rainbow 
بسم الله الرحمن الرحیم
خلاصه مطلب این استکه به نظر می رسد که امر به استغفار دال بر حرمت وحزازت شدیده فعل است عرفا مگر اینکه قرینه ای مثل مناسبت حکم وموضوع یا قرائن دیگر در کار باشد کما اینکه در مورد معصومین علیهم السلام استغفار آنها حالا یا از باب حسنات الابرار سیئات المقربین یا اللهم لا تخرجنی من التقصیر بوده است وعصمت قرینه بر این است که استغفار از حرمت نبوده است، یا در مورد اعرابی بادیه نشین در مقام دعا بوده که مناسب است انسان از مکروهات هم استغفار کند، لذا اگر در یک مورد خاصی غیر از موارد مذکور معصومین علیهم السلام شخصی را امر به استغفار کنند دال بر حرمت آن فعل است نوعا. والله العالم
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  بطلان اجاره و جعاله بر انجام واجبات عینی تعیینی علی کریمیان 2 410 19-آذر-1401, 17:08
آخرین ارسال: خیشه
  دلیل حرمت مشاهده فیلمهای مبتذل فقه جواهری 4 5,533 2-آذر-1401, 21:56
آخرین ارسال: علاوی
  هیچ آیه ای دلالت بر قاعده نفی حرج ندارد؟ حسین بن علی 1 746 29-آذر-1400, 12:16
آخرین ارسال: rezakhadem110
  اسلام نظام اقتصادی دارد حسین بن علی 2 732 4-دي-1399, 00:10
آخرین ارسال: as937183
  لاینبغی؛ حرمت یا کراهت هادی اسکندری 0 846 17-فروردين-1399, 22:10
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  کراهتِ در روایات و حرمت فقهی هادی اسکندری 0 1,588 16-فروردين-1399, 11:05
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  ادله حرمت قطع فریضه هادی اسکندری 0 1,372 1-اسفند-1398, 01:44
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  فساد قول قائلین به حرمت و وجوب حرکات خروجیه از مکان مغصوب هادی اسکندری 0 986 20-بهمن-1398, 18:46
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  خطابات قانونیه و عدم لزوم زاجریت فعلی در نواهی هادی اسکندری 0 790 18-بهمن-1398, 15:54
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  صحیحه ابن الحجاج؛ دلالت بر اصل بودن صد شتر در دیه هادی اسکندری 0 794 5-دي-1398, 11:52
آخرین ارسال: هادی اسکندری

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان