امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
اشکال: دلالت روایت مغیره بر خلاف مبنای مشهور در ید مشترکه
#1
حضرت استاد فرمودند : مشهور گفته اند که ید مشترکه اماره شرکت به نحو تساوی است لکن روایت عبدالله مغیره خلاف ادعای مشهور را بیان میکند :
فی رجلین کان معهما درهمان فقال احدهما الدرهمان لی و قال الآخر هما بینی و بینک فقال اما الذی قال هما بینی و بینک فقد اقر بان احد الدرهمین لیس له و انه لصاحبه و یقسم الآخر بینهما
چون اگر یدمشترکه تساوی به نحو شرکت را اثبات میکرد قول شخص دوم(هما بینی و بینک) موافق اصل ید بود لذا حضرت باید کلام او را قبول میکردند لکن حضرت به گونه ای دیگر قضاوت کرده اند.
اشکال: وقتی شخص دوم میگوید هما بینی و بینک اقرار کرده که نصف مشاع آن برای شخص اول است. پس در نصف مشاع آن اصلا نزاعی وجود ندارد. آنچه محل نزاع و حکم قاضی است نصف مشاع دوم است و همانطور که شخص دوم نسبت به آن ید دارد , شخص اول هم نسبت به آن ید دارد . فلذا این دوشخص نسبت به نصف مشاع دوم ید مشترکه دارند و باید حکم به تنصیف درهم دوم شود پس کلام حضرت خلاف مبنای مشهور نیست.
پاسخ
 سپاس شده توسط حسین بن علی
#2
به نظر ظاهر اقرار شخص دوم آنست که مالک یک سکه هست و او در این ادعا موافق ید بوده و لذا دلیلی بر تنصیف در یک سکه که او ادعای مالکیت آنرا داشته نداریم
پاسخ
#3
اشکال این است که گرچه به لحاظ مجموع دو درهم قول شخص دوم موافق ید است ,اما قاضی باید موافق یا مخالف اصل بودن را به لحاظ موضع نزاع بررسی کند. آنچه موضع نزاع بوده و قاضی باید نسبت به آن قضاوت کند نصف مشاع باقیمانده است و الا نسبت به نصف مشاع اول نیاز به حکم قاضی نیست و با توجه به اقرار شخص دوم تکلیف آن روشن است. پس محل حکم قاضی نیمه مشاع باقی مانده است (فلذا مثل جایی میماند که بدانیم نصف مشاع برای شخص ثالث است) حال همانطور که شخص دوم نسبت به نصف مشاع باقیمانده ید دارد ,شخص اول هم نسبت به آن ید دارد پس به نظر می رسد حکم حضرت به اینکه سهم این دو سه چهارم و یک چهارم است موافق ید میباشد.
پاسخ
 سپاس شده توسط حسین .


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  مقدار دلالت ادله بر وجوب ارشاد جاهل Payam_Khajei 0 64 19-بهمن-1402, 17:36
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  دلالت آیه انذار بر وجوب ارشاد جاهل Payam_Khajei 0 57 17-بهمن-1402, 23:26
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  معنای روایت مسعدة در بحث ترخیص در مخالفت علم اجمالی Payam_Khajei 5 266 13-آذر-1402, 20:48
آخرین ارسال: خیشه
  رابطه بین روایت اقرار العقلا علی انفسهم جائز و سیره عقلائیه Payam_Khajei 2 205 15-آبان-1402, 09:43
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  اخذ علم به حکم در متعلق حکم و اشکال مشهور دور Payam_Khajei 0 104 8-آبان-1402, 14:12
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  عدم دخالت مبنای اتخاذ شده در وضع در حقیقت استعمال مهدی منصوری 1 1,403 8-بهمن-1398, 22:16
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  حقیقت انشاء از نظر مشهور و مناقشه در آن مهدی منصوری 0 1,237 28-آذر-1398, 17:36
آخرین ارسال: مهدی منصوری
  مانع اغیار نبودن تعریف مشهور از علم اصول مهدی منصوری 0 1,386 11-آبان-1398, 19:37
آخرین ارسال: مهدی منصوری
  بررسی ضعف سندی روایت قطب به دلیل عدم وثاقت ابواالبرکات سید رضا حسنی 0 1,804 21-فروردين-1398, 14:31
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  عدم دلیلیت روایت مرفوعه زراره بر اصل تخییر عند التعارض سید رضا حسنی 0 1,962 17-اسفند-1397, 19:17
آخرین ارسال: سید رضا حسنی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان