امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نکته علمی: امکان اخذ قصد قربت در متعلق امر
#1
آيا شارع مقدّس میتواند قصد قربت در واجبات تعبّدى را مانند ساير اجزا و شرايط، در مقام انشاء آن امر معتبر كرده باشد يا اينكه عقل، آن را در مأمور به معتبر و دخيل مى‏داند.
آخوند میگوید اشکالاتی در اخذ در متعلق وجود دارد که بیان از دور یا خلف در مقام جعل و تشریع در مقام امتثال می باشد 
اما تشریع در مقام امتثال به این بیان که در قصد قربت باید قصد امتثال امر به ذات العمل شود در حالی که ذات العمل به تنهایی مامور به نیست بلکه ذات العمل مقید به قصد قربت است
واگر بگویید كه ما قصد قربت را به ‏عنوان جزئيّت در مأمور به اخذ نمائيم و بگويم امر، به نماز و قصد قربت، متعلّق شده و هر کدام امر ضمنی دارد نه «بالصّلاة المقيّدة بقصد القربة.»
میگوییم امر ضمنی متولد از امر نفسی ست و حالت فرع و اصل اند وقتی امر نفسی به کل نتوانست مشکل تشریع را حل کند امر ضمنی هم به تبع نمیتواند و امر ضمنی دعوت به متعلق میکند در ضمن دعوت امر به کل الی الکل
در اشکال به این کلام آخوند نقضی آورده اند که اگر صبی روزه بگیرد و قائل به شرعیتش شویم اگر بعد از ظهر آن طفل بالغ شود آن گاه مسلما حکم به وجوب ادامه روزه تا افطار میکنند و این روزه را هم صحیح میدانند در حالی که امر به کل در حق او تام نبود و تنها امر ضمنی به مابقی مانده بود پس امر به کل زمانی دعوت الی الکل میکند که هیچ یک از اعضا موجود نبود ولی وقتی که بعضی موجود بود دیگر به مابقی امر میکند و در کل داعویت تابع حدوث نیست و اگر یک غرضی وجود داشت که رسیدن به آن ولو بدون امر نفسی قابل تامین باشد این امر ضمنی و لو با فرض نبودن امر ضمنی باقی خواهد ماند
 
پاسخ
#2
آنچه که در فقه برای صحت عبادت صبی ای که در وسط وقت بالغ شده گفته شده وجود امر به صبی قبل از بلوغ است که الزام آن به جهت حدیث رفع ساقط شده بنابر این تکلیف به صبی در فرض مذکور تکلیف ضمنی نبوده است
پاسخ
#3
این مساله در مبحث وقت در عروه مطرح شده است و مرحوم حکیم نیز فرموده اند که اطلاقات تکلیف شامل صبی میشود لکن ترخیص در ترک داشته که در زمان بلوغ زائل میشود

عرفت غير مرة من أن عموم حديث: «رفع القلم عن الصبي حتى يحتلم» بمناسبة وروده في مقام الامتنان، إنما يرفع التكليف و الإلزام لأنه الذي في رفعه الامتنان لا غير، فيكون فعل الصبي كفعل البالغ من جميع الجهات إلا من حيث الإلزام، فإنه غير ملزم به و إن كان واجداً لملاك الإلزام كفعل البالغ، فاذا جاء به الصبي في حال صباه فقد حصل الغرض و سقط الأمر، فلا مجال للامتثال ثانياً. و كذا الحال فيما لو بلغ في أثناء الصلاة.
پاسخ
#4
باید بین مفاد رفع مالایعلمون و رفع القلم عن الصبی تفکیک داد که اولی به لحاظ محذور تصویب رفع را در ناحیه تنجیز قرار میدهیم و لکن در رفع قلم عن الصبی به ظهور عنوان فعلی اش اخذ میکنیم و رفع را از فعلیت حکم میگیریم و لهذا در زمان قبل از بلوغ امری نیست
البته این اشکال به کسانی که غرض را کافی میدانند وارد نیست که هم چنان بعد از نبود امر فعلی لکن با فرض غرض امر نفسی از اول بوده است
پاسخ
 سپاس شده توسط حسین . ، مومن ، حسین بن علی


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  امکان تمسک به اطلاق هیئت در واجب مردد بین غیری و نفسی میرزا رضا نائینی 0 2,267 21-فروردين-1397, 18:50
آخرین ارسال: میرزا رضا نائینی
  سؤال:  متعلق احکام حسن65 0 3,399 19-بهمن-1392, 15:34
آخرین ارسال: حسن65

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان