امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نکته علمی: مفاد بعینه در روایات اصاله الحل از نگاه شیخ اعظم
#1
در برخی روایات اصاله الحل غایت اینست :«حتی تعرف انه حرام بعینه» که مرحوم شیخ ظهورش در علم تفصیلی را نپذیرفتند و تعبیر بعینه را دال بر علم تفصیلی ندانسته اند بخلاف روایتی که تعبیرش اینست «حتی تعرف الحرام منه بعینه» که شیخ ظهورش در علم تفصیلی را پذیرفته اند و فرموده اند مطابق ظاهر این روایت تا علم تفصیلی نباشد حکم به حلیت می شود البته به این ظهور ملتزم نشده اند . فرق بین این دو تعبیر : اگر من بگویم من معرفت دارم به این که پدر زید بعینه عمرو است(که عبارت ارای تعبیر اول است) منافاتی ندارد با این که پدر زید را بعینه نشناسم یعنی نمی توانم به عمرو که پدر زید است اشاره کنم و نسبت به وی معرفت تفصیلی ندارم ولی در عین حال می دانم او بعینه پدر زید است نه غیراو فلذا با علم اجمالی هم سازگار است ولی اگر گفتم من پدر زید را بعینه می شناسم معنایش اینست که می توانم به او اشاره کنم و الا معرفت من نسبت به او بعینه نیست پس بستگی دارد بعینه برای بیان رابطه بین معرفت و پدر زید باشد یا رابطه بین این که عمرو پدر زید چون اگر قید معرفت باشد باید معرفت تفصیلی باشد ولی اگر قید عمرو باشد که او و نه غیر او پدر زید است منافاتی ندارد با معرفت اجمالی .
پاسخ
 سپاس شده توسط حسین .


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  حکومت امارات بر استصحاب از نگاه محقق محقق خویی مسعود عطار منش 0 81 3-شهريور-1402, 16:02
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تفاوت ماهوی اصل محرز و اصل غیر محرز از نگاه شهید صدر مسعود عطار منش 0 189 13-مرداد-1402, 14:03
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  وجه تقدیم اصاله الطهاره سببی بر استصحاب نجاست مسببی در کلام شهید صدر مسعود عطار منش 0 164 2-تير-1402, 23:18
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نقد و بررسی نوع نگاه مرحوم مجلسی اول به احادیث مسعود عطار منش 0 238 12-خرداد-1402, 21:40
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  استثنای محقق خویی از مرجعیت اصاله العموم مسعود عطار منش 0 137 12-اسفند-1401, 23:57
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  اصل عملی بودن اصاله العموم!!! مسعود عطار منش 0 135 1-بهمن-1401, 22:30
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نکته علمی:  حل اشکال عدم انطباق اصاله الحل با مثالهای مذکور در روایت مسعود عطار منش 3 3,807 19-آذر-1401, 17:22
آخرین ارسال: خیشه
  اختصاص استصحاب عدم ازلی به مفاد کان ناقصه مسعود عطار منش 0 436 17-شهريور-1401, 09:57
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  استصحاب در نگاه عقلاء مسعود عطار منش 4 780 18-اسفند-1399, 12:55
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  اصاله الثبات فی االغه و مناط جریان آن مسعود عطار منش 0 483 13-آذر-1399, 07:12
آخرین ارسال: مسعود عطار منش

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان