امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تقریبی متفاوت از برائت عقلی
#1
مناط قاعده قبح عقاب بلا بیان عبارت است از این که :
مقدمه اول این که عبد باید مطلقا تابع اراده و خواست مولا باشد به این معنا که اگر مولا از شما می خواهد خود را ملزم بدانی فلان کار را انجام دهی یا ترک کنی باید خود را ملزم بدانی و همینطور اگر مولا مصلحت را در این می داند که شما مرخص باشی و خود را در  فعل و ترک فلان کار آزاد بدانی باید تابع این خواست او نیز باشی (اباحه اقتضایی) و همینطور اگر در الزام کردن و ملزم بودن شما مفسده ای میبیند که نمی خواهد شما را ملزم کند شما نیز نباید خود را ملزم بدانی .
مقدمه دوم  این که در جایی که عبد احتمال می دهد فلان کار در نظر شارع واجب یا حرام است در قبالش این احتمال نیز هست که شارع مصلحت را در ترخیص شما دیده باشد و یا در الزام شما مفسده ای دیده باشد فلذا نخواهد شما در این امر ملزم باشی و این احتمال باعث می شود عبد متحیر مانده اصلا نتواند از اراده مولا تبیعت کند فلذا از این باب که تمکن از تبعیت ندارد مولا نمی تواند او را بازخواست کند .
پاسخ
#2
اگر در موردی در وجوب شک داشته باشیم و در عین حال قطع به نبود مفسده در الزام یا مصلحت خاص در اباحه را دهیم در این موارد عقل حکم به قبح عقاب ندارد؟
پاسخ
#3
به نظر می رسد لازمۀ تقریب مذکور همین فرمایشی است که شما فرموده اید ولی اگر نگوئیم در کل موارد در جل موارد احراز عدم مفسده در الزام یا عدم مصلحت در اباحه احراز شدنی نیست چون ما به عالم ملاکات راه نداریم .
پاسخ
#4
آنچه فرمودید صحیح است لکن در نزد عقلا و موالی عرفی، حق مولا منوط به وصول اراده اوست ودر صورت نبود بیان، برائت از تکلیف را جاری می کنند حتی اگر قطع به نبود مفسده در الزام یا مصلحت در ترک داشته باشند.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  تقریبی از مرحوم حاج شیخ عبدالکریم برای حکومت امارات بر اصول مسعود عطار منش 0 147 6-مرداد-1402, 12:59
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  حل اشکال عقلی شمول حدیث رفع نسبت به فقره نسیان مسعود عطار منش 0 198 23-تير-1402, 21:51
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تقریبی عام برای تقدیم اماره بر اصل عملی موافق مسعود عطار منش 0 149 9-تير-1402, 23:03
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  قرائتی متفاوت از حدیث طهارت و نتایج آن مسعود عطار منش 0 136 12-خرداد-1402, 21:52
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  مبنایی متفاوت در بحث تقدیم امارات بر اصول مسعود عطار منش 0 124 22-ارديبهشت-1402, 15:31
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تفسیر متفاوت مرحوم حاج شیخ از یقین طریقی و صفتی و نتیجه آن در بحث رابطه امارات و اصول مسعود عطار منش 0 132 15-ارديبهشت-1402, 23:12
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تفسیر متفاوت از قطع موضوعی وصفی مسعود عطار منش 3 718 16-دي-1401, 18:59
آخرین ارسال: 105767
  شرعی بودن مرحله جعل و عقلی بودن مرحله فعلیت مسعود عطار منش 0 145 3-شهريور-1401, 18:27
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  برائت در شبهات غیر محصوره و ضابطۀ آن مسعود عطار منش 7 9,641 2-ارديبهشت-1397, 18:00
آخرین ارسال: سید محسن حائری
  نکته علمی:  اشکالی به جریان تخییری برائت در اطراف علم اجمالی و پاسخ به ان مسعود عطار منش 0 2,575 20-اسفند-1396, 08:01
آخرین ارسال: مسعود عطار منش

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان