امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 4 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
سؤال: وجه عدم ذکر توثیق برای ابراهیم بن هاشم
#1
با وجود جلالت ابراهیم بن هاشم و روایات فراوان او که در کتب اربعه موجود است چرا در هیج کتاب رجالی از او تعبیر به ثقه ننموده اند؟
مگر رجالیئن به غرض جرح و تعدیل روات،  کتاب را ننوشته اند؟
پاسخ
#2
(27-دي-1396, 20:26)حسین بن علی نوشته: با وجود جلالت ابراهیم بن هاشم و روایات فراوان او که در کتب اربعه موجود است چرا در هیج کتاب رجالی از او تعبیر به ثقه ننموده اند؟
مگر رجالیئن به غرض جرح و تعدیل روات،  کتاب را ننوشته اند؟

خدا حفظ کنه آقای غنوی رو 
ایشون می فرمودند که گاهی شخص آن قدر جلیل القدر و مورد اعتماد است که تعبیر به ثقه کردن و در مورد وثاقت او حرف زدن دور از شان اوست مثل اینکه در زمان ما یه نفر بیاد بگه که بله آقای بهجت رحمت الله علیه آدم ثقه و مورد اعتمادی است!!
پاسخ
#3
این وجه تمام نیست چون اجلایی مثل زراره و محمد بن مسلم و... در کتب رجالی توثیق صریح دارند و جلالت راوی مانع از توثیق صریح او نبوده است
پاسخ
#4
در بیان این نکته که چرا برخی از روات اصلا نامشان در کتب رجالی ذکر نشده دو نکته تاثیر گذار است :
1-موضوع برخی از کتب رجال مطلق روات نیست بلکه روات صاحب کتاب است فلذا کسانی که هیچ تالیف خاصی ندارند ولو ثقه باشند ذکر نمی شوند.
2-برخی از اشخاص نوعا طرق به کتب هستند و در طرق به کتب همانطور که استاد سید جواد شبیری به این مطلب قائل اندبه نظر می رسد وثاقت شرط نباشد و شواهدی بر این که نظر امثال شیخ طوسی نیز همین مطلب باشد وجود دارد فلذا اگر یک راوی نوعا طریق به کتاب باشد ممکن است اصلا نامش ذکر نشود .
پاسخ
#5
نام جناب ابراهیم بن هاشم در کتب رجالی ذکر شده است حدود ده هزار روایت در کتب فقهی دارد و صاحب کتاب هم بوده است لکن از او به ثقه بودن عنوان نشده است
به نظر حقیر در کتب رجالی اهتمام به ذکر لفظ ثقه مطرح نبوده و گاهی از ثقه بودن او به جلیل و عین و ... تعبیر می شده است ولذا الفاظی مانند اول من نشر حدیث الکوفیین بقم که در مورد او مطرح شده برای اثبات وثاقت کافی است
عبارت مرحوم نجاشی در شان ایشان: أصحابنا يقولون: أول من نشر حديث الكوفيين بقم هو. له كتب منها: النوادر و كتاب قضايا أمير المؤمنين عليه السلام
پاسخ
#6
(2-بهمن-1396, 20:59)مومن نوشته: نام جناب ابراهیم بن هاشم در کتب رجالی ذکر شده است حدود ده هزار روایت در کتب فقهی دارد و  صاحب کتاب هم بوده است لکن از او به ثقه بودن عنوان نشده است
به نظر حقیر در کتب رجالی اهتمام به ذکر لفظ ثقه مطرح نبوده و گاهی از ثقه بودن او به جلیل و عین و ... تعبیر می شده است ولذا الفاظی مانند اول من نشر حدیث الکوفیین بقم که در مورد او مطرح شده برای اثبات وثاقت کافی است
عبارت مرحوم نجاشی در شان ایشان: أصحابنا يقولون: أول من نشر حديث الكوفيين بقم هو. له كتب منها: النوادر و كتاب قضايا أمير المؤمنين عليه السلام

این بیان شما همان نکته استاد غنوی است که گاهی نیاز نمی دیدند در مورد یک نفر از لفظ ثقه استفاده کنند بلکه به خصوصیات دیگر او می پرداختند که کمتر معروف بوده است
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  توثیق مشایخ وراویان جعفر بن بشیر عرفان عزیزی 2 1,471 6-فروردين-1401, 10:19
آخرین ارسال: محمود رفاهی فرد
  بررسی دو اشکال در مورد استناد به استثناء ابن ولید برای اثبات وثاقت محمود رفاهی فرد 0 279 27-دي-1400, 14:24
آخرین ارسال: محمود رفاهی فرد
  سعه ی توثیق مستفاد از عدم استثناء مشایخ صاحب نوادر الحکمۀ توسط ابن ولید محمود رفاهی فرد 1 320 27-دي-1400, 13:55
آخرین ارسال: محمود رفاهی فرد
  دو تقریب برای اکثار روایت اجلا مسعود عطار منش 2 736 6-بهمن-1399, 12:45
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  طرق توثیق عمربن حنظله مهدی خسروبیگی 2 1,371 17-مرداد-1399, 07:13
آخرین ارسال: علاوی
  توثیق عمر بن حنظله مهدی خسروبیگی 0 952 24-تير-1399, 08:59
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  توثیق راویان کتاب المزار ابن مشهدی عرفان عزیزی 0 1,036 31-خرداد-1399, 08:05
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  توثیق مشایخ ابن ابی عمیر هادی اسکندری 0 1,375 30-دي-1398, 15:07
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  دو اشکال اساسی به توثیق شیخ بدون واسطه کامل الزیارات حسین بن علی 3 2,466 2-دي-1398, 19:13
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  «رجال»  توثیق عمربن حنظله مهدی خسروبیگی 3 2,923 25-خرداد-1398, 23:55
آخرین ارسال: محمود رفاهی فرد

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان