امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تناقض در کلام مرحوم آخوند در فرق بین معلوم التاریخ و مجهولی التاریخ
#1
مرحوم آخوند فرمودند که استصحاب در مجهولی التاریخ جاری نمی شود چون اتصال احراز نشده است
در تبیین این فقره دو تقریب اساسی وجود دارد
1 مرحوم نایینی:فاصله زمانی بین ساعت یقین و شک مانع از استصحاب است و اکر ساعت حادث دیگر ساعت سوم باشد بین متیقن و مشکوک فاصله افتاده است
2 مرحوم آقا ضیا:  شبهه نقض یقین به یقین که به سبب علم اجمالی حاصل میشود مانع از جریان استصحاب است

با توجه به این دو تقریب، استصحاب معلوم التاریح نیز مبتلا به شبهه عدم احراز اتصال است چون اگر حادث مجهول قبل از معلوم محقق شده باشد، استصحاب عدم معلوم التاریخ در ظرف حادث دیگر مبتلا به فاصل شده است و احتمال این امر محقق شبهه عدم اتصال است
و این اشکال طبق هر دو تقریب بر مرحوم آخوند وارد است
پاسخ
#2
این اشکال را استاد طبق تقریب مرحوم نایینی نپذیرفتند ولی طبق تقریب مرحوم عراقی وارد دانستند
پاسخ
#3
احتمالا منظورتان این است که در صورت چهارم که اثر بر نفس عدم یک حادث در زمان حادث دیگر مترتب است، به همان بیانی که مرحوم آخوند در جایی که تاریخ هر دو حادث مجهول باشد فرمودند استصحاب جاری نیست باید در جایی که تاریخ یکی از دو حادث معلوم باشد و تاریخ دیگری مجهول باشد، استصحاب را در حادثی که تاریخش مجهول است جاری ندانند با اینکه ایشان می‌فرمایند استصحاب در آن حادث که تاریخش مجهول است جاری است.
و گرنه خود مرحوم آخوند فرموده اند در جایی که تاریخ یک حادث معلوم است و تاریخ دیگری مجهول است در آن حادث که تاریخش معلوم است استصحاب جاری نیست به همان بیان.
اما به نظر می رسد اشکال به مرحوم آخوند وارد نیست نه طبق بیان مرحوم نایینی و نه طبق بیان مرحوم عراقی. توضیح مطلب:
مثالی که بحث را در آن مطرح می‌کنم:
زمان اول: یقین به عدم ملاقات و عدم کریت
زمان دوم: احتمال حدوث ملاقات
زمان سوم: یقین به حدوث کریت
زمان چهارم: احتمال حدوث ملاقات
استصحاب عدم ملاقات تا زمان کریت (که زمان سوم است) بدون اشکال جاری است چون:
طبق بیان نایینی:
در زمان سوم که زمان جریان استصحاب است نقض یقین سابق به عدم ملاقات روشن نیست تا بیان مرحوم نایینی جاری باشد چرا که احتمال دارد ملاقات در زمان چهارم اتفاق افتاده باشد.

طبق بیان عراقی:
علم به انتقاض حالت سابقه عدم ملاقات در زمان سوم وجود ندارد.

فکر میکنم مطلبی هنوز مبهم مانده است و آن اینکه شبهه مصداقیه استصحاب (چه طبق بیان نایینی و چه طبق بیان مرحوم عراقی) این نیست که احتمال دارد خلاف حالت سابقه در این بین متخلل شده باشد چرا که روشن است در تمام موارد استصحاب چنین احتمالی وجود دارد.
بلکه منظور علم به نقض حالت سابقه و احتمال تخلل آن بین زمان یقین و شک است.
دقت در این مساله اشکال شما را حل خواهد کرد.
پاسخ
 سپاس شده توسط حسین بن علی
#4
طبق تقریب مرحوم نایینی: وقتی موضوع اثر عدم ملاقات در زمان کریت است که ساعت سوم واقع شده است پس زمان یقین که ساعت اول است با زمان شک که ساعت سوم است اتصال ندارد
طبق تقریب مرحوم آقا ضیا: علم اجمالی مانع از جریان استصحاب است که در مقام علم احمالی وجود دارد ولی در تمام موارد استصحاب این شبهه مطرح نمی باشد
اشکال مذکور در حقائق الاصول نیز به نحوی وارد است
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  معنای فعلیّت حکم در کلام آخوند خراسانی و بیان لازمۀ آن محمد خداپرست 0 189 3-خرداد-1402, 09:22
آخرین ارسال: محمد خداپرست
  تبیین کلام محقق اصفهانی در کشف ملاک ومقتضی حکم در مجمع بنابرامتناع محمد خداپرست 1 170 20-ارديبهشت-1402, 07:30
آخرین ارسال: محمد خداپرست
  بیان و نقد کلام محقق اصفهانی در اعتبار قید مندوحه در مسئله اجتماع محمد خداپرست 0 172 24-اسفند-1401, 09:04
آخرین ارسال: محمد خداپرست
  نقد کلام محقق خوئی و صدر در تحریر محلّ نزاع مسئله اجتماع امر و نهی محمد خداپرست 0 191 13-اسفند-1401, 08:31
آخرین ارسال: محمد خداپرست
  تبیین کلام مرحوم آخوند درتصویر تخییر بین اقلّ و اکثر محمد خداپرست 0 203 24-آذر-1401, 22:01
آخرین ارسال: محمد خداپرست
  تهافت کلام مرحوم نایینی در انقلاب نسبت و اختصاص قرینیت عرفی به موارد تنافی ذاتی رضا اسکندری 2 759 20-دي-1400, 09:17
آخرین ارسال: رضا اسکندری
  کلام مرحوم اصفهانی در معانی متعدد ماده امر حسین بن علی 1 900 22-مهر-1399, 18:45
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  مرحوم بروجردی نیز امر را به معنای انشاء الزام دانسته، اما به بیانی دیگر حسین بن علی 0 614 24-شهريور-1399, 21:52
آخرین ارسال: حسین بن علی
  اشکالات مرحوم امام به عوارض ذاتی در تعریف موضع علم مهدی خسروبیگی 0 1,073 21-بهمن-1398, 22:08
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  مرحوم آخوند:تمایز علوم به تمایز موضوعات مهدی خسروبیگی 0 913 20-دي-1398, 16:45
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان