29-دي-1396, 11:56
(آخرین تغییر در ارسال: 29-دي-1396, 11:58 توسط فقه جواهری.)
بعضیها گفته اند چون مرحوم ابن ابی جمهور احسائی در دبیاجه عوالی اللئالی گفته است که «حداني ذلك إلى جمع كتاب جامع لأشتات المتفرقات من جمل ما رواه الثقات عن النبي ص و الأئمة الهداة ليكون منهجا يقتدى به إلى معرفة الحلال و الحرام» پس این کتاب هم ملحق میشود به کتابهای دیگری مثل تحف العقول و کامل الزیارات و تفسیر قمی.
اما این وجه تمام نیست چون اولا این کلام بیش از این ظهور ندارد که مشایخ بلاواسطة ثقات هستند یعنی استاد او که از ثقات بودند برای او نقل حدیث کردند اما و لو مرسلا و یا با واسطه ضعیف باز هم صدق میکند ما رواه الثقات.
ثانیا این شهادت به نحو علم اجمالی معلوم البطلان است چون بسیاری از احادیثی که ایشان در کتاب آورده اند در کتابهای حدیثی دیگر با سند ضعیف ذکر شده است لذا علم اجمالی داریم که این کتاب سندهایش معتبر نیست بله ممکن است مقصود ایشان همان توثیق مشایخ بلاواسطة باشد یا اگر هم مقصود این باشد که توثیق کند تمام سند را بعدا موقع تألیف کتاب از این تصمیم صرف نظر کرده و همه احادیث را نقل کرده اند.
اما این وجه تمام نیست چون اولا این کلام بیش از این ظهور ندارد که مشایخ بلاواسطة ثقات هستند یعنی استاد او که از ثقات بودند برای او نقل حدیث کردند اما و لو مرسلا و یا با واسطه ضعیف باز هم صدق میکند ما رواه الثقات.
ثانیا این شهادت به نحو علم اجمالی معلوم البطلان است چون بسیاری از احادیثی که ایشان در کتاب آورده اند در کتابهای حدیثی دیگر با سند ضعیف ذکر شده است لذا علم اجمالی داریم که این کتاب سندهایش معتبر نیست بله ممکن است مقصود ایشان همان توثیق مشایخ بلاواسطة باشد یا اگر هم مقصود این باشد که توثیق کند تمام سند را بعدا موقع تألیف کتاب از این تصمیم صرف نظر کرده و همه احادیث را نقل کرده اند.