امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نکته علمی: اشتباهات خلیفه اول در مسئله فدک در کلام استاد شهیدی دام عزه
#1
اول: قبل از اینکه مراحل قضایی طی شود ،عمال حضرت زهرا سلام الله علیها را از فدک بیرون کردند ،در حالی که در هیچ دادگاهی در دنیا قبل از انجام مراحل قضایی ذوالید را از مال محروم نمیکنند.
دوم: گفتند فدک فیء مسلمین است در حالی که از مسلمات تاریخ است که در بحث فدک اصلا جنگی رخ نداده است. فلذافدک مصداق آیه شریفه: ما افاء الله علی رسوله منهم فما اوجفتم علیه من خیل ولارکاب(حشر/6) بوده و ملک شخصی پیامبر محسوب میشود .
در کتاب ابوبکر جوهری که ابن ابی الحدید هم آن را نقل میکند آمده : ان رسوالله ص لما فرغ من خیبر قذف الله الرعب فی قلوب اهل فدک فبعثوا الی رسول الله فصالحوه علی النصف من فدک فقدمت علیه رسلهم بخیبر او بالطریق او بعد ما اقام بالمدینه فقبل ذلک منهم و کانت فدک لرسول الله ص خالصه له لانه لم یوجف علیها بخیل ولارکاب (شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید /210/16)
خلیفه اول حقی در ملک شخصی پیامبر نداشته است تا بخواهد از حضرت زهرا سلام الله علیها مطالبه بینه بکند. بله ! اگر پیامبر اکرم وراثی داشتند و آنها ادعای ارث از فدک میکردند ،مسئله قابل پیگیری بود.
سوم: برفرض فدک ملک مسلمین بوده و پیامبر اکرم متولی آن بوده اند(فقال ابوبکر لها . . . ان هذا المال لم یکن للنبی ص و انما کان مالا من اموال المسلمین یحمل النبی به الرجال و ینفقه فی سبیل الله فلما توفی رسول الله ص ولیته کما یلیه. شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید /214/16) طبق آنچه خود اهل سنت هم نقل کرده اند پیامبر اکرم بعد از نزول آیه شریفه : وآت ذالقربی حقه (اسراء /26)فدک را در اختیار حضرت زهرا سلام الله علیها قرار دادند. ظهور ایتاء در آیه شریفه تملیک است چنانچه در آیات دیگر مثل : وآتوا النساء صدقاتهن نحله (نساء /4) ظهور آن در تملیک است. فلذا اصلا نیازی به مطالبه بینه از حضرت زهرا سلام الله علیها نبود. بلکه با این بیان نیازی به اجرای قاعده ید هم وجود ندارد.
چهارم: طبق نص آیه شریفه : انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا (احزاب /33) حضرت زهرا سلام الله علیها معصومه است. چون در داخل بودن حضرت در عنوان اهل البیت شکی وجود ندارد . همچنین خود اهل سنت نقل کرده اند که ان الله یغضب لغضبک و یرضی لرضاک
عامه داستان ذوالشهادتین را نقل میکنند: یک اعرابی ناقه رسول الله را گرفت و گفت مال من است. خزیمه بن ثابت از آنجا عبور میکرد. پیامبر به او فرمودند: آیا شهادت میدهی که ناقه برای من است؟ عرض کرد : بله یا رسول الله . . . پیامبر اکرم قول او را پذیرفت و او را ذوالشهادتین نامید. خزیمه یک انسان عادی بود ولی پیامبر اکرم قول او را قبول کردند ، پس چگونه ابوبکر قول حضرت زهرا را قبول نکرد در حالی که به نص قرآن او معصومه است و خود ابوبکر هم اعتراف کرد که ایشان راست میگوید.(فقالت ان فدک وهبها لی رسول الله . . . قال ابوبکر صدقت یا ابنه رسول الله. شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید /216/16, قال لها ابوبکر لما طلبت فدک: بابی انت و امی انت عندی الصادقه الامینه همان /228/16 )
پنجم : در هیچ عرفی در دنیا مدعي و حاکم یکی نمیشود. اما خلیفه اول هم مدعی بود و هم حاکم. بعلاوه که در ادعای خود هم شک داشت فلذا ابتدا شهادت امیرالمومنین و ام ایمن را پذیرفت. (و قالت ان ابی اعطانی فدک و علی و ام ایمن یشهدان فقال ما کنت لتقولی علی ابیک الا الحق قد اعطیتکها و دعا بصحیفه من أدم فکتب لها. شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید /274/16) و اصلا انکار عقلایی در اینگونه امور (هبه بین پدر و فرزند )معنا ندارد. وقتی خود ابوبکر شک دارد پس به چه عنوان از ذوالید بینه مطالبه میکند؟
ششم: شهادت امیر المومنین و ام ایمن پذیرفته نشد در حالی که در امور مالی شهادت یک مرد و یک زن قبول است. مخصوصا امیر المومنین که پیامبر اکرم در حق او فرمود: علی مع الحق و الحق مع علی یدور حیثما دار(شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید /297/2) فلذا ابتدا شهادت این دو را پذیرفت. اگر حکم طبق شهادت این دو نفر خلاف موازین قضا بود پس چرا طبق آن حکم کرد؟
بعد از اینکه ادعای حضرت زهرا در نحله بودن فدک پذیرفته نشد ،حضرت فرمودند ارث پدرم را بدهید. ابوبکر گفت: من از پدر شما شنیدم که: انا معاشر الانبیاء لانورث. (شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید /228 16) حضرت زهرا سلام الله علیها در سخنانشان در مسجد آیات ارث گذاشتن پیامبران را تلاوت فرمودند: ورث سلیمان داوود (نمل /16) و (دعای زکریا) فهب لی من لدنک ولیا یرثنی و یرث من آل یعقوب و اجعله رب رضیا (مریم /5 و6 ) در آیه دوم اگر مراد از ارث ،به ارث بردن نبوت یا علم بود جمله دوم (و اجعله رب رضیا )لغو بود.
هفتم: اهانتهای ابوبکر به امیر المومنین و حضرت زهرا سلام الله علیهما: فلما سمع ابوبکر خطبتها شق علیه مقالتها فصعد المنبر و قال . . .انما هو ثعاله شهیده ذنبه مرب لکل فتنه . . . یستنصرون بالنساء کام طحال (ام طحال زانی ترین زن عرب بوده ) احب اهلها الیها البغی . . . (شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید /215/16)
پاسخ
 سپاس شده توسط حسین بن علی ، مسعود عطار منش
#2
احسنتم مطالب عالی بود و ارزش طولانی شدن را دارد
البته به نظر میرسد این اشتباهات واضح و مکرر مغرضانه بوده است نه اشتباه جاهلانه
پاسخ
 سپاس شده توسط مسعود عطار منش


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  کلام آیت الله زنجانی در مورد سیره های مستحدث Payam_Khajei 2 238 17-اسفند-1402, 15:30
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تمسک به فحوای حجیت خبر ثقه در اثبات حجیت شهرت فتوایی(تهافت در کلام بحوث) Payam_Khajei 0 52 5-اسفند-1402, 23:00
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  کلام شهید صدر در اثبات اصاله الثبات (استصحاب قهقرایی) Payam_Khajei 2 124 2-اسفند-1402, 12:04
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  عدم احراز ظهور کلام به دلیل شک در قرینه متصله Payam_Khajei 2 194 25-بهمن-1402, 00:09
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  لزوم تفصیل بین کلام مولا و مخبر در سیره عقلائیه بر حجیت ظهور Payam_Khajei 4 320 24-بهمن-1402, 16:58
آخرین ارسال: علی آمنی
  کلام بحوث در مورد روایات نهی از رجوع به قرآن Payam_Khajei 0 58 19-بهمن-1402, 00:44
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  کلام شهید صدر در مورد سیره های مستحدث Payam_Khajei 3 267 3-بهمن-1402, 00:00
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  کلام شهید صدر در عدم پذیرش خبر واحد صحیح در رد سیره عقلائیه Payam_Khajei 0 46 24-دي-1402, 19:24
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  نقد کلام علامه طباطبایی مبنی بر اینکه آیات الاحکام تنها در مقام بیان اصل تشریع هستند محمودی 10 1,080 21-بهمن-1401, 18:44
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  کلام محقق اصفهانی مبنی بر عدم اعتبار شروط ذکر شده در مرجع تقلیدغیر از اعلمیت مهدی منصوری 3 2,159 14-فروردين-1401, 04:38
آخرین ارسال: مرتضی عظیمی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان