1-بهمن-1396, 11:47
بحثی در علم اصول شکل گرفته است که آیا امکان دارد تکلیف مختص به عالمین باشد یا خیر . برخی بخاطر لزوم دور قائل به استحاله شده و برخی دیگر مانند شهید صدر سعی در ارائه راه حلی برای استحاله داشته اند ولی بهترین پاسخی که به این استحاله می تواند داد عبارت از اینست که آن چه شرط تکلیف است ، علم شأنی و تعلیقی است_یعنی اگر تکلیف کند مکلف علم پیدا میکند_ولی آنچه بعد از تکلیف حاصل می شود علم فعلی به تکلیف است پس متوقف و متوقف علیه دو چیز است و دوری لازم نمی آید .
البته اثبات وقوع چنین قیدی به مرحلۀ دیگری از بحث نیاز دارد که فی الجمله نیز قابل اثبات و استدلال است .
البته اثبات وقوع چنین قیدی به مرحلۀ دیگری از بحث نیاز دارد که فی الجمله نیز قابل اثبات و استدلال است .