امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
سؤال: طهارت و نجاست
#1
طهارت و نجاست دو امر واقعی هستند یا دو امر اعتباری ؟
پاسخ
#2
حضرت امام (رحمه الله) در کتاب الطهارة در مورد نجاسات می فرمایند : نجاسات بر دو قسمند : 1. نجاساتی که مردم هم آنها را قذر می دانند که در این قسم شارع تنها احکامی را بر آنها مترتب ساخته است. 2. نجاساتی که مردم آنها را قذر نمی دانند که در این قسم شارع آنها را نجس اعتبار کرده است.
نصّ عبارت ایشان : (( أن النجاسات على نوعين: أحدهما ما يستقذره الناس و قد رتب الشارع عليه أحكاما، و ثانيهما ما جعله الشارع قذرا و ألحقه بها موضوعا بحسب الاعتبار و الجعل، فصار قذرا في عالم الجعل و وعاء الاعتبار و رتب عليه أحكام القذر)).
کتاب الطهارة ج3ص7
پاسخ
#3
مبنایی است منسوب به شیخ اعظم انصاری که "النجاسات امور واقعیه کشف عنها الشارع..." نجس، دارای ویژگی تکوینی خاصی است و شارع با مشخص کردن نجاسات، در واقع آن چیزهایی که دارای آن خصوصیت تکوینی خاص هستند را برای ما روشن می کند و صرفا جعل اعتباری نیست. اگر چه این منافاتی با بار شدن حکم ظاهری نجاست بر چیزی که واقعا نجس نیست ندارد کما لا یخفی
Heart
علامه العلم کثره العباده
پاسخ
#4
در مورد فرمایش امام راحل(ره)، به نظر می رسد منظور شریف ایشان این است که در برخی نجاسات، آن چه به حسب عرف مستقذر نیست را شارع قذر اعتبار می کند، یعنی می فرماید این را مانند دیگر قذارات عرفیه (دقت شود) قرار می دهم هر چند عند العرف مستقذر نیست والظاهر ان هذا غیر المبنی المشار الیه فی السوال و فی کلمات الاصحاب....Heart
علامه العلم کثره العباده
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  نکته علمی:  ادله دال بر عدم تنجیس متنجس خالی از عین نجاست asemani 0 4,202 7-خرداد-1394, 22:55
آخرین ارسال: asemani
  اشکالی بر دلیل دوم نجاست بول جلال فرید الدین 0 3,809 7-خرداد-1394, 19:10
آخرین ارسال: فرید الدین
  سؤال:  نجاست بول جلال meisam 0 3,688 7-خرداد-1394, 11:45
آخرین ارسال: meisam
  سؤال:  نجاست بول جلال meisam 0 3,283 7-خرداد-1394, 11:43
آخرین ارسال: meisam

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان