امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نکته علمی: حل اشکال عدم انطباق اصاله الحل با مثالهای مذکور در روایت
#1
در ذیل روایت « کل شیء لک حلال حتی تعلم (یا تعرف) انه حرام بعینه »میفرماید : «ذلک مثل ...» و مثالهایی را بیان می کند که در برخی از آنها اصاله الحل جاری نمی شود بلکه مثلا قاعده ید جاری می شود مثل لباسی که شخص خریداری کرده است و نمی داند فروشنده آن را دزدیده بوده یا نه . در پاسخ به این ابهام استاد فرمودند تعبیر «مثل» اعم از تنظیر و تطبیق است و به عبارتی اگر چه مثال مذکور بر قاعده حل تطبیق نمی شود ولی می توان قاعده حل در مورد پنیر ( که مورد روایت است) را به این مورد تنظیر کرد به این معنا که همانطور که شما در امثال لباسی که می خرید یا عبدی که می خرید یا ... احتمال خلاف واقع می دهید ولی اصول ترخیصی را جاری می کند در مورد پنیر هم احتمالی از سنخ همان احتمالات عام است و مانع جریان اصاله الحل نمی شود همانطور که این سنخ احتمال مانع اجرای قاعده ید یا .. نمی شود .
پاسخ
 سپاس شده توسط حسین بن علی
#2
در ذیل روایت مذکور وارد شده:وَ الْأَشْيَاءُ كُلُّهَا عَلَى هَذَا حَتَّى يَسْتَبِينَ لَكَ غَيْرُ ذَلِكَ أَوْ تَقُومَ بِهِ الْبَيِّنَة که ظهور در این دارد که تمام مثال ها از یک سنخ هستند
پاسخ
#3
توجه داشته باشید بنابر معنایی که ذکر شد روایت در مقام حل دغدغه ای عام مربوط به تمام اصول ترخیصیه است که آن دغدغه احتمال خلاف واقع است و این احتمال خلاف واقع در الاشیاء کلها وجود دارد یعنی در تمامی مورادی که اصول ترخیصیه جاری می شود احتمال خلاف واقع وجود دارد حال اگر در این فضا روایت را معنا کنیم می بینیم الاسیاء کلها علی هذا یعنی در تمام اشیاء در مقام جریان اصول ترخیصیه من جمله اصاله الحل به این احتمالات توجه نمی شود .
خلاصه این که حتی اگر ظهور بدوی این روایت در این باشد که تطبیق اصاله الحل است باید بخاطر عدم انطباق این قاعده با موارد ذیل روایت از این ظهور رفع ید کرد .
پاسخ
 سپاس شده توسط مومن
#4
صدر این روایت یک قاعده کلی است به نام اصاله الحل. و بعد یک سری تطبیقات ذکر میکند. لازمه حرف شما این است که یک کبری میگوید و بعد چند مورد میگوید که هیچ ربطی به اصاله الحل ندارد در حقیقت یکسری صغریاتی گفته است که هیچ ربطی به این کبری ندارد فقط در این که ترخیص جاری مشود نظیر هم هستند. پس بی زحمت اذان و اقامه هم گفته میشود چون شبهه وجوبشان هست ولی به خاطر شبهه ترخیص در انها جاری است. حالا اینها (و مقداری شوخی بود)که شبهه حکمیه است و اون مثالها موضوعیه است ولی خیلی از چیزها هست که شبهه دارند ولی ترخیصی هستند و امام بیان نکرده است.
این توجیه خیلی خلاف ظاهر است
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  اشکال نقضی به دیدگاه شهید صدر در حقیقت استعمال مسعود عطار منش 0 51 22-دي-1402, 17:42
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  طرح یک اشکال نسبت به پدیدۀ وضع استعمالی و پاسخ شهید صدر به آن مسعود عطار منش 0 48 9-دي-1402, 09:10
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  طرح یک اشکال نسبت به پدیدۀ وضع استعمالی و پاسخ استاد به آن مسعود عطار منش 0 52 2-دي-1402, 07:47
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  طرح یک اشکال نسبت به پدیدۀ وضع استعمالی و پاسخ محقق خراسانی به آن مسعود عطار منش 0 71 2-دي-1402, 07:42
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  اشکال مسلک اعتبار در حقیقت وضع و راه حل مرحوم آقای روحانی مسعود عطار منش 0 137 26-آبان-1402, 19:54
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  اشکال محقق خوئی به مسلک قرن اکید و پاسخ آن مسعود عطار منش 0 128 11-آبان-1402, 16:11
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تقریبات مختلف مسلک تعهد در حقیقت وضع و اشکال شهید صدر به آن مسعود عطار منش 0 180 20-مهر-1402, 17:42
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  حقیقت وضع در کلمات قوم و اشکال محقق خراسانی به آن مسعود عطار منش 0 167 6-مهر-1402, 15:56
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  اشکال محقق خراسانی به حکومت امارات بر استصحاب مسعود عطار منش 0 113 10-شهريور-1402, 14:18
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  حل اشکال عقلی شمول حدیث رفع نسبت به فقره نسیان مسعود عطار منش 0 205 23-تير-1402, 21:51
آخرین ارسال: مسعود عطار منش

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان