18-آذر-1401, 19:25
درس خارج اصول جلسه 38 مورخ 7/9/1401
استاد شبیری معتقدند ادله استصحاب عرفا به منظور تطویل عمر یقین جعل شده اند آن هم تطویل عمر یقین به جهت این که شک امری موهون و سست است.
نتیجه این استظهار عرفی این است که اگر شک در بقای متیقن نه به جهت طولانی بودن یا کوتاه بودن عمر یقین بلکه مثلا به جهت نامعلوم بودن زمان یقین است باشد استصحابزجاری نمی شود.
استاد شبیری معتقدند ادله استصحاب عرفا به منظور تطویل عمر یقین جعل شده اند آن هم تطویل عمر یقین به جهت این که شک امری موهون و سست است.
نتیجه این استظهار عرفی این است که اگر شک در بقای متیقن نه به جهت طولانی بودن یا کوتاه بودن عمر یقین بلکه مثلا به جهت نامعلوم بودن زمان یقین است باشد استصحابزجاری نمی شود.