3-بهمن-1396, 15:25
(آخرین تغییر در ارسال: 3-بهمن-1396, 15:26 توسط فقه جواهری.)
آقای زنجانی فرمودند وهب بن وهب معتبر است. برای اینکه ابن غضائری گفته «کان قاضیا عامیا الا انه له احادیث عن جعفر بن محمد علیهما السلام کلها یوثق بها»
به آقای زنجانی اشکال شده که کلها یوثق بها با آن جملهای که فضل بن شاذان در مورد وهب بن وهب گفته که من اکذب البریة است چه جور جمع میشود؟ ایشان میگویند که اکذب البریة بخاطر این است که یک روز آمد پیش هارون و دید هارون کبوتربازی میکند، سریع حدیث جهل کرد که قال النبی لاسبق الا فی نصل او خف او خافر او ریش؛ کلمه أو ریشٍ، یعنی آن پرندهای که پشم دارد همانجا جعل کرد. برای اینکه دل هارون را خوشحال کند لذا در مورد او گفتند اکذب البریة. یعنی کذب ناب نه اینکه زیاد دروغ میگفت کما بلکه کیفیت دروغش خیلی بالا بود پس منافات ندارد احادیثی که از امام صادق علیه السلام نقل می کند کلها لایوثق بها باشد.
استاد شهیدی فرمودند به نظر ما کلها لایوثق بها است و لااقل احتمال دارد که نسخه صحیحه لایوثق بها باشد
و با این احتمال ما کلام ابن غضائری هم اینطور معنا می شود که او قاضی سنی بود، الا اینکه این امتیاز را دارد که با اینکه قاضی عامی بود از امام صادق احادیثی دارد ولی بدانید این امتیازش هم خالص نیست الا انه لایوثق بها.
پس وهب بن وهب اعتباری ندارد.
به آقای زنجانی اشکال شده که کلها یوثق بها با آن جملهای که فضل بن شاذان در مورد وهب بن وهب گفته که من اکذب البریة است چه جور جمع میشود؟ ایشان میگویند که اکذب البریة بخاطر این است که یک روز آمد پیش هارون و دید هارون کبوتربازی میکند، سریع حدیث جهل کرد که قال النبی لاسبق الا فی نصل او خف او خافر او ریش؛ کلمه أو ریشٍ، یعنی آن پرندهای که پشم دارد همانجا جعل کرد. برای اینکه دل هارون را خوشحال کند لذا در مورد او گفتند اکذب البریة. یعنی کذب ناب نه اینکه زیاد دروغ میگفت کما بلکه کیفیت دروغش خیلی بالا بود پس منافات ندارد احادیثی که از امام صادق علیه السلام نقل می کند کلها لایوثق بها باشد.
استاد شهیدی فرمودند به نظر ما کلها لایوثق بها است و لااقل احتمال دارد که نسخه صحیحه لایوثق بها باشد
و با این احتمال ما کلام ابن غضائری هم اینطور معنا می شود که او قاضی سنی بود، الا اینکه این امتیاز را دارد که با اینکه قاضی عامی بود از امام صادق احادیثی دارد ولی بدانید این امتیازش هم خالص نیست الا انه لایوثق بها.
پس وهب بن وهب اعتباری ندارد.