مباحثه، تالار علمی فقاهت

نسخه‌ی کامل: تفسیر روایت محمد بن مسلم ذیل آیه ی فاسئلوا اهل الذکر
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
ذیل آیه ی شریفه ی «و ما ارسلنا قبلک الا رجالا نوحی الیهم فاسئلوا اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون.» انبیاء/۷و نحل/۴۳ روایتی از محمد بن مسلم وجود دارد:مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنْ صَفْوَانَ بْنِ يَحْيَى عَنِ الْعَلَاءِ بْنِ رَزِينٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: إِنَ‏ مَنْ‏ عِنْدَنَا يَزْعُمُونَ‏ أَنَّ قَوْلَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‏ فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ‏ أَنَّهُمُ الْيَهُودُ وَ النَّصَارَى قَالَ إِذاً يَدْعُونَكُمْ إِلَى دِينِهِمْ قَالَ قَالَ بِيَدِهِ إِلَى صَدْرِهِ‏نَحْنُ أَهْلُ الذِّكْرِ وَ نَحْنُ الْمَسْئُولُونَ.(کافی.ج۱ص۲۱۱) این که چگونه اهل بیت را علاوه بر اهل کتاب داخل اهل الذکر بدانیم بحث خود را می طلبد اما سوال این است که می توان طبق این روایت اهل کتاب را از اهل الذکر خارج کرد یا خیر؟
استاد مفیدی فرمودند: گاهی اوقات نفی به غرض انکار مطلب از اساس نیست بلکه در فضایی که ذهن مخاطب بر امری استقرار یافته است برای زمینه سازی  جهت عدول ذهن او نفی صورت می گیرد لذا ممکن است در این روایت حضرت می خوانستند همین کار را انجام داده که ذهن مخاطب را نسبت به انحصار اهل الذکر بر اهل کتاب متزلزل کنند نه این که این روایت اصلا اهل کتاب را شامل نشود.