امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تفسیر روایت محمد بن مسلم ذیل آیه ی فاسئلوا اهل الذکر
#1
ذیل آیه ی شریفه ی «و ما ارسلنا قبلک الا رجالا نوحی الیهم فاسئلوا اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون.» انبیاء/۷و نحل/۴۳ روایتی از محمد بن مسلم وجود دارد:مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنْ صَفْوَانَ بْنِ يَحْيَى عَنِ الْعَلَاءِ بْنِ رَزِينٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: إِنَ‏ مَنْ‏ عِنْدَنَا يَزْعُمُونَ‏ أَنَّ قَوْلَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‏ فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ‏ أَنَّهُمُ الْيَهُودُ وَ النَّصَارَى قَالَ إِذاً يَدْعُونَكُمْ إِلَى دِينِهِمْ قَالَ قَالَ بِيَدِهِ إِلَى صَدْرِهِ‏نَحْنُ أَهْلُ الذِّكْرِ وَ نَحْنُ الْمَسْئُولُونَ.(کافی.ج۱ص۲۱۱) این که چگونه اهل بیت را علاوه بر اهل کتاب داخل اهل الذکر بدانیم بحث خود را می طلبد اما سوال این است که می توان طبق این روایت اهل کتاب را از اهل الذکر خارج کرد یا خیر؟
استاد مفیدی فرمودند: گاهی اوقات نفی به غرض انکار مطلب از اساس نیست بلکه در فضایی که ذهن مخاطب بر امری استقرار یافته است برای زمینه سازی  جهت عدول ذهن او نفی صورت می گیرد لذا ممکن است در این روایت حضرت می خوانستند همین کار را انجام داده که ذهن مخاطب را نسبت به انحصار اهل الذکر بر اهل کتاب متزلزل کنند نه این که این روایت اصلا اهل کتاب را شامل نشود.
 
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  پاسخ به اشکال شیخ ذیل آیه ی فاسئلوا اهل الذکر عرفان عزیزی 7 796 19-شهريور-1401, 09:30
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  روایت مسیره یوم حکمت تشریع قصر عرفان عزیزی 0 255 9-بهمن-1400, 21:12
آخرین ارسال: عرفان عزیزی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان