مباحثه، تالار علمی فقاهت
قاعده ای در استفاده ی وجوب یا استحباب اعمال در روایات - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=5)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=9)
+---- انجمن: فقه استاد گنجی (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=13)
+---- موضوع: قاعده ای در استفاده ی وجوب یا استحباب اعمال در روایات (/showthread.php?tid=1210)



قاعده ای در استفاده ی وجوب یا استحباب اعمال در روایات - سید رضا حسنی - 5-دي-1397

قاعده ای در استفاده ی وجوب یا استحباب
در بحث صلاه میت که روایات مختلف بود استاد گنجی بیان فرمودند که اگر در برخی روایات جمله ای آمده است که اشهد کذا و کذا می گوید، نمی توانیم حمل بر وجوب کنیم زیرا مستحبات را هم در ضمن واجبات بیان کرده بود ولی اگر یك نکته ای در همه ی روایات آمده است ظاهرش این است که لازم است و از واجبات است. در بحث محتوای نماز جمعه  نیز حمد خدا در چهار روایت موجود است و می توان گفت ذکر آن در خطبه ها لازم است. 
به عبارت دیگر در برخی از عبادات که دارای اعمال  بسیاری هستند مانند نماز میت، یا خطبه نماز جمعه، از کجا بدانیم که کدام فعل واجب  و کدام مستحب است با وجود این که در روایات خصوصیات فراوان و مختلفی ذکر شده است؟
در جواب گفته می شود اگر یک نکته ای در همه ی روایات آمده باشد، به عنوان مثل حمد گفتن در خطبه ها در تمام پنج روایتی که در مورد محتوای خطبه ها نقل شده، آمده است؛ لذا وجوب از آن فهمیده می شود بر خلاف برخی از ویژگی ها که فقط در یک یا دو روایت مطرح شده است.


RE: قاعده ای در استفاده ی وجوب یا استحباب اعمال در روایات - مومن - 10-دي-1397

وجه این بیان استاد روشن نیست؛ زیرا اگر ظاهر امر وجوب است تفاوتی در تعددد و انفراد آن نیست و اگر امر در افعالی که اجزاء متعددی دارند ظهور در وجوب ندارد تعدد آن نیز تاثیری در وجوب ندارد و ممکن است پنج روایت، امر مستحب موکدی را بیان نموده باشند همانطور که ممکن است واجب در ضمن یک روایت بیان شده باشد