مباحثه، تالار علمی فقاهت
آراء محقق شیخ مرتضی حائری 2) مفهوم تعلیل - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مطالب علمی (اصولی) (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=28)
+--- موضوع: آراء محقق شیخ مرتضی حائری 2) مفهوم تعلیل (/showthread.php?tid=137)



آراء محقق شیخ مرتضی حائری 2) مفهوم تعلیل - homepage - 5-اسفند-1391

ایشان معتقد است که در ذکر مفهوم تعلیل در مباحث مفاهیم اصول اهمال شده است. (مبانی الاحکام، ج1، ص 535 به بعد)
دوستان مستحضرند که بحث مفهوم تعلیل، بحثی کاربردی و با اهمیت است.
خلاصه بحث ایشان
تعلیل 5 قسم است:
1) آنچه مدخول ادات تعلیل است بنفسه علت ثبوت حکم باشد.(علت منصوصه در اصطلاح قوم)
2) آنچه مدخول ادات است، امکان یا نوعیت شیء باشد؛ مانند علیت عدم اختلاط نسب در حکم عده یا علیت اذکریت حین عمل به قاعده فراغ (حکمت یا عله التشریع در لسان قوم)
4 و 3) تعلیل در مقام اثبات و استدلال که خود بر دو قسم است.
5) علت قطعیه ای که از تعلیل منصوص در دلیل استفاده نشده است: مانند علیت توقف تحصیل طهارت برای نماز برای وجوب غسل
سپس وارد تفاصیل مفهوم داشتن یا نداشتن این موارد شده اند.




RE: آراء محقق شیخ مرتضی حائری 2) مفهوم تعلیل - homepage - 5-اسفند-1391

در مقام شک در علت یا حکمت بودن موردی، باید کلام حمل بر علیت شود چرا که ظاهر ادات تعلیل این است که علت، نفس عنوان موجود در حیز ادات باشد و این که علت نوعیت یا امکان باشد، خلاف ظاهر است که جز با قرینه واضح نباید آن را پذیرفت. (همان، ص 538)