مباحثه، تالار علمی فقاهت
اشکال: تعدد معنی ماده(امر) - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مطالب علمی (اصولی) (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=28)
+--- موضوع: اشکال: تعدد معنی ماده(امر) (/showthread.php?tid=1377)



تعدد معنی ماده(امر) - emam_khamenei313 - 11-اسفند-1397

با سلام عرض ادب و احترام،محضر علماء عزیز و محترم.
استاد بزرگوار،حضرت آیت الله العظمی سبحانی دامت برکاته،در الموجز معلولی وارد میکنند تحت عنوان تعدد معنای ماده امر،و علت آن را تعدد صیغه جمع آن بیان می فرمایند،(طلب:اوامر؛و فعل:امور).
یعنی چون صیغه جمع متعدد است پس معنی هم متعدد است.
حال اشکال:چه کسی گفته تعدد صیغه جمع دال بر تعدد معنا می باشد؟؟؟همانطور که همه مستحضر هستند جائز است الفاظ بالسماع بر چند وزن مشهور جمع مسکر جمع بسته شوند(مانند:جاهل،يجمع مرة ب(جهّل،بضم الجيم و فتح الهاء)و أخرى ب(جهّال(بضم الجيم )).
پس امر هم جایز است به دو وزن یا بیشتر جمع بسته شود..
بله،اشکال به تعدد معنی امر نیست،بلکه جعل تعدد صیغه جمع برای آن به عنوان علت را مشکل داریم.
التماس دعا
یا علی


RE: تعدد معنی ماده(امر) - مسعود عطار منش - 13-اسفند-1397

برخی از صیغ کاملا با یکدیگر بی ارتباط اند یعنی وقتی به نظائر این دو صیغه نگاه می کنیم می بینیم در هر جایی فقط به یکی از این دو صیغه می تواند جمع بسته شود لذا اگر در جایی دیدیم  یک ماده توانسته به هر دو صیغه جمع بسته شود کشف میکنیم لابد معنای آن ماده دو تا بوده بخلاف حمعهای مکسری که وقتی به نظائرش نگاه می کنیم میبینیم یک ماده میتواند با تحفظ بر معنای خودش به تمام آن صیغه ها جمع بسته شود .
خلاصه این که تعدد صیغه ای که کاشف از تعدد معناست مطلق تعدد صیغه نیست بلکه تعدد صیغه ای است که توضیخ داده شد لذا مثال نقض شما اشکال به آن حصه از تعدد صیغه که مقصود ایشان است نمیشود .
فکر می کنم صیغۀ اَفاعِل (اوامر)و فُعول (امور)از همین قبیل است و همچنین فَواعِل و اَفعال مثل عرایض و اعراض که اولی در مقابل فرمایشات بکار می رود و دومی در مقابل جواهر بکار می رود که پر واضح است که هر کدام معنای خود را داشته و نمی تواند به صیغۀ دیگر جمع بسته شود.


RE: تعدد معنی ماده(امر) - emam_khamenei313 - 14-اسفند-1397

سلام و عرض ادب و احترام محضر عزیزان،مخصوصا دوست بزرگوار،جناب آقای عطار منش عزیز.???
???اولا:وقتی برای معلولی علتی آورده می شود،ادنی ما یمکن لنا هو ان نقول که این علت منحصره است یا غیر منحصره،لا غیر.
ثانیا:صیغه اوامر بر وزن فواعل می باشد
(نکته:جواب آقای عطار منش بسیار نزدیک به جواب دقیق بود...)احسنت...???


RE: تعدد معنی ماده(امر) - emam_khamenei313 - 28-اسفند-1397

سلام و عرض ادب و احترام،محضر علما محترم،
جواب اشکال مذکور به شرح ذیل استSadالبته استاد ما خدا حفظشون کنه،جواب رو قبول نکردند و فرمودند اشکال وارد است)
جواب:ماده امر به دو وزن جمع مکسر،جمع بسته میشود،یعنی(اوامر،بر وزن فواعل)و(امور،بر وزن فعول)،نکته اینجاست که فقط وزن (فاعل) و گاهی (فاعله) می تواند به صورت قیاسی بر وزن(فواعل)،جمع بسته شود.بعد آن فاعل بمعنی المفعول است مانند امر عارف که به معنا امر معروف هست،امر_آمر_مامور،
البته اشکالاتی به جواب وارد است،والا جواب درست و قول الموجز صحیح است...
برای مطالعه راحت مطلب،عزیزان در نرم افزار نور،بخش ادبیات عرب،جستجو،دو لفظ فواعل و معنی را با هم سرچ کرده و در کتب مختلف از جمله شرح النظام مطالعه بفرمایند،
التماس دعا
یا علی