مباحثه، تالار علمی فقاهت
عدم تعارض تعبیر «ضعیف فی الحدیث» با توثیقات دیگر - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=5)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=9)
+---- انجمن: فقه استاد شب‌زنده‌دار (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=12)
+---- موضوع: عدم تعارض تعبیر «ضعیف فی الحدیث» با توثیقات دیگر (/showthread.php?tid=1569)



عدم تعارض تعبیر «ضعیف فی الحدیث» با توثیقات دیگر - سید رضا حسنی - 1-آذر-1398

موسی بن سعدان: نجاشی در مورد او فرموده است: «ضعیف فی الحدیث»[1]. البته او از راویان کامل الزیارات و تفسیر قمی است که محقق خویی رحمه الله ورود راوی در این دو کتاب را دال بر وثاقت می دانستند. البته ایشان در أواخر عمر از این نظر در مورد کامل الزیارات عدول کردند لکن در مورد تفسیر قمی تا آخر عمر پایبند بودند. . ایشان با توجه به ورود او در تفسیر قمی و توثیق شدن او به توثیق عام از طرفی و تضعیف خاص نجاشی از طرف دیگر ایشان در مورد موسی بن سعدان قائل به تعارض شده و حکم مجهول الحال را بر او بار کرده است. عبارت ایشان چنین است:
«أقول: إن توثيق علي بن إبراهيم يعارضه تضعيف النجاشي المؤيد بتضعيف ابن الغضائري إياه، فيصبح الرجل مجهول الحال، فلا يعتد برواياته»[2]
ما می گوییم قول به تعارض این دو تضعیف و توثیق صحیح نیست؛ چه اینکه در آن تعبیر دو احتمال وجود دارد: ممکن است معنایش این باشد که در حدیث گفتن دروغ می گوید یا خلط می کند، احتمال دیگر این است که در علم حدیث ضعیف است مثلا در مورد محمد بن خالد برقی آمده است که «ضعيف في الحديث مع أدبه و علمه»[1]، یعنی در علم حدیث اطلاعات آنچنانی ندارد. شاید ضعیف فی الحدیث در عبارت نجاشی نیز مراد همین باشد که اگر این احتمال را دادیم، باز هم تعارضی با توثیق کامل الزیارات یا تفسیر قمی نخواهد داشت، لذا اینکه محقق خویی رحمه الله در موسی بن سعدان حکم به تعارض کرده اند تمام نیست.





[1] رجال ابن داود، حسن بن علی بن داود، ج1، ص272.