مباحثه، تالار علمی فقاهت
تقدم فهم عرفی در جمع روایات بر جمع صناعی - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=5)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=9)
+---- انجمن: فقه استاد شهیدی (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=14)
+---- موضوع: تقدم فهم عرفی در جمع روایات بر جمع صناعی (/showthread.php?tid=1689)



تقدم فهم عرفی در جمع روایات بر جمع صناعی - هادی اسکندری - 30-آذر-1398

تقدم فهم عرفی در جمع روایات بر جمع صناعی

مرحوم حکیم در مستمسک آورده‌اند: جمع صناعی بین موثقه سماعه لا یحل مال امرء مسلم الا بطیبة نفسه و توقیع شریف لا یحل لاحد ان یصرف فی مال غیره بغیر اذنه این است که تصرفات در اموال دیگران مشروط به دو امر باشد: ۱. طیب نفس مالک، ۲. اذن مالک. همانند جمع دو خطاب «لا صلاة الا بطهور» و «لا صلاة الا الی القبلة» که مفاد جمع شرطیت طهارت و استقبال خواهد بود.
لکن عرف وقتی دو خطاب مذکور را کنار یکدیگر می‌گذارد، اچنین می‌گوید که «اذن» در توقیع شریف طریقیت دارد و نه موضوعیت، و بما هو کاشف عن الرضا و الطیب النفسانی ذکر شده است. در چنین مواردی جمع و فهم عرف مقدم بر جمع صناعی است.