مباحثه، تالار علمی فقاهت
ریاء در جزء مستحب موجب بطلان کل عمل است - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=20)
+---- انجمن: اصول استاد قائینی (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=24)
+---- موضوع: ریاء در جزء مستحب موجب بطلان کل عمل است (/showthread.php?tid=1962)



ریاء در جزء مستحب موجب بطلان کل عمل است - حسین بن علی - 26-فروردين-1399

اگر ریاء در جزء مستحب باشد، موجب بطلان کل عمل خواهد بود، نه از حیث اشتمال مجموعه عمل، به جزء مستحبی فاسد؛ بلکه به جهت ملازمه تکوینی و حقیقی و عقلی بین ریاء در جزء با ذات عمل مشتمل بر جزء مستحب ریائی کل عمل باطل می شود؛ زیرا در حقیقت قصد ریاء در کل عمل به اعتبار اشتمل بر جزء شده است و لذا اگر در قرائت یا قنوت نماز، خشوع ریائی دارد، در ذات نماز قصد ریاء کرده است؛ یعنی قصد ریاء در جزء و قصد ریاء در کل ملازمه دارد؛ چرا که در غیر این صورت، ریاء در جزء تنها موجب بطلان همان جزء خواهد بود. پس اینکه ریاء  در جزء مستلزم ریاء در کل است؛ به جهت ملازمه بین قصد ریاء در جزء و قصد ریاء در کل است و در این نکته بین جزء واجب و مستحب تفاوتی نیست.


RE: ریاء در جزء مستحب موجب بطلان کل عمل است - مهدی خسروبیگی - 26-فروردين-1399

(26-فروردين-1399, 17:52)حسین بن علی نوشته: اگر ریاء در جزء مستحب باشد، موجب بطلان کل عمل خواهد بود، نه از حیث اشتمال مجموعه عمل، به جزء مستحبی فاسد؛ بلکه به جهت ملازمه تکوینی و حقیقی و عقلی بین ریاء در جزء با ذات عمل مشتمل بر جزء مستحب ریائی کل عمل باطل می شود؛ زیرا در حقیقت قصد ریاء در کل عمل به اعتبار اشتمل بر جزء شده است و لذا اگر در قرائت یا قنوت نماز، خشوع ریائی دارد، در ذات نماز قصد ریاء کرده است؛ یعنی قصد ریاء در جزء و قصد ریاء در کل ملازمه دارد؛ چرا که در غیر این صورت، ریاء در جزء تنها موجب بطلان همان جزء خواهد بود. پس اینکه ریاء  در جزء مستلزم ریاء در کل است؛ به جهت ملازمه بین قصد ریاء در جزء و قصد ریاء در کل است و در این نکته بین جزء واجب و مستحب تفاوتی نیست.
این کلام در جایی صحیح است که آن جزء وجود مستقلی از عمل نداشته باشد یعنی گاهی آن جزء اتحاد وجودی با طبیعی دارد مثل طبیعی تشهد که اتحاد وجودی با صلات دارد ولی گاهی جزء خودش وجود مستقلی دارد مثل تحت الحنک انداختن که در این صورت ریاء در تحت الحنک انداختن موجب بطلان صلات نیست